De quarantaine, en de daaruit voortvloeiende vrije tijd, heeft de aandacht van de Belgische consument verlegd naar een gezonder leven. Volgens de GfK Coronavirus Consumer Pulse Study besteedt bijna de helft van de Belgische bevolking minder tijd aan werk, waardoor er tijd vrijkomt voor andere dingen.
Uit het onderzoek van GfK blijkt dat mensen niet alleen meer bezig zijn met Netflix of videogames, maar ook een gezondere levensstijl volgen. "Ze koken meer, eten gezonder en komen dichter bij de natuur te staan", klinkt het.
Zelf koken
Een eerste onverwacht positief effect van de coronacrisis is dat tijdens de eerste twee weken van de quarantaine bijna elke Belg (96%) zelf gekookte maaltijden heeft gemaakt (33% meer dan normaal) en 20% minder voorgekookte maaltijden heeft gegeten.
"De Belgen zijn niet alleen thuiskoks geworden, ze besteden ook extra aandacht aan gezonde voeding. Ongeveer een op de vier Belgen zegt meer vers fruit en groenten te eten dan voorheen. Een op de vijf Belgen is ook van plan om de komende weken meer vers fruit en groenten te gaan kopen", luidt het. Tot slot zoeken de Belgen tijdens de coronacrisis psychologische troost in de tuin en in doe-het-zelven.