Als we de Nederlandse trendwatcher Anneke Ammerlaan mogen geloven, is groen in de mode. "We zien nu al dat groente vaker gebruikt worden in vegaburgers en pizzabodems. Bovendien bereiden we groente als aubergine vaker alsof het een stuk vlees is", vertelt de expert aan Nu.nl. Ze voorspelt dat vooral bloemkool en spruitjes op het menu zullen staan, want die stooten boerenkool van de troon als hipste foodtrend.
We worden ook steeds kritischer voor wat we in onze mond stoppen. Een gevolg is dat we vooral duurzaam eten op ons bord willen. Volgens fooddesigner Marielle Bordewijk hebben horeca en fabrikanten al veel aandacht voor duurzame producten, en zal de consument ook volgen. "Er komen meer bedrijven die zich puur richten op het maken van duurzame producten. Denk bijvoorbeeld aan bier dat geproduceerd is van regenwater. Grotere ketens en de gewone man op straat zullen dit ook oppakken."
Superfood is passé
Superfoods kunnen we dit jaar niet langer smaken. Terwijl we vorig jaar de fotogenieke healthbloggers nog op handen droegen, hebben we nu de buik vol van vage hypes als glutenvrij eten en het overdreven gedoe met gojibessen en chiazaden. "Men is minder hysterisch over gezond eten, we kijken er meer met een nuchtere blik naar", zegt Bordewijk.
De grote boosdoener blijft suiker. Gevriesdroogde stukjes fruit wordt het ideale alternatief voor snoep.