De digitalisering heeft ons heel wat handige vernieuwingen geschonken, maar de keerzijde van de medaille is dat we langzaamaan sedentaire wezens worden. We reizen, eten en werken al zittend. Om ons uit onze bureaustoel te krijgen lanceerde Sport Vlaanderen, samen met VDAB en werkgeversorganisaties, de campagne Sport op het Werk'.
"Omwenteling vormgeven"
De initiatiefnemers ondertekenden een charter waarin ze beloven sporten op het werk actief te gaan promoten. Het belangrijkste werktuig daarin moet de sport- en beweegscan worden. Die kunnen werknemers gratis invullen, waardoor werkgevers een beeld krijgen van de sporters in hun bedrijf. "We willen een cultuuromwenteling mee vormgeven", zegt Philippe Paquay, administrateur-generaal van Sport Vlaanderen. "We gaan promotiemateriaal en good practices' uitdelen en wijzen op mogelijkheden zoals sportfaciliteiten in de buurt, fit-o-meters op het bedrijf, lessenreeksen, enzovoort."
Helft kampt met overgewicht
Momenteel biedt slechts 8% van de Vlaamse kmo's sportmogelijkheden aan op het werk, terwijl 63% van de Vlaamse werknemers te weinig sport en meer dan de helft met overgewicht kampt.
"We moeten bewegen nog meer in onze genen hebben", aldus Vlaams minister van Sport Philippe Muyters (N-VA). "De filosofie is nu nog te vaak dat het in de vrije tijd moet gebeuren, maar het kan ook binnen het werk."
Samen 500.000 kilometer stappen
Sommige bedrijven engageren zich nu al om hun werknemers aan het bewegen te krijgen. Het consultancybureau Deloitte Belgium startte drie jaar geleden met een sportprogramma. "Het doel was om sporten laagdrempelig te maken", legt CEO Piet Vandendriesche uit. "We wilden meer dan enkel de fanatieke hobbysporters bereiken." Een van de pijlers van het sportplan bestaat uit gemeenschappelijke uitdagingen voor een goed doel. "We wandelden samen meer dan 500.000 kilometer. Daardoor kon Close The Gap een hoogtechnologische mobiele school inzetten in Afrika".