#TeaTox
Met name Stephen Powis van de Britse gezondheidsorganisatie NHS kant zich tegen de openlijke promotie van afslankartikelen op sociale media. Hoewel influencers tegenwoordig moeten aangeven of een samenwerking al dan niet gesponsord is, hoeven ze geen rekening te houden met de gezondheidsimplicaties van een product. En daar knelt volgens Powis het schoentje. De hashtag 'TeaTox' alleen al telt meer dan 800.000 posts op Instagram, wat de populariteit van het goedje aantoont.
https://www.instagram.com/p/BsJsNcOnFDP/?utm_source=ig_web_copy_link
Overgeven, diarree en angstaanvallen
Ook de Amerikaanse sterrendiëtiste Alisa Vitti geeft toe dat de toestand problematisch is. Veel van de detox-theeën bevatten immers sennapeul of guarana. Senna is een bestanddeel dat helpt tegen het vasthouden van vocht, maar bij overmatig gebruik kunnen er heel wat neveneffecten optreden. Denk aan misselijkheid, buikkrampen en diarree. Ook guarana heeft zo z'n duistere kantjes. Overgeven, hoofdpijn en angstaanvallen zijn slechts enkele van de mogelijke gevolgen. Die bijwerkingen worden in de gesponsorde posts helaas nooit aangekaart, wat ernstige gezondheidsrisico's inhoudt.
Verboden terrein
Powis vraagt influencers om op een meer verantwoorde wijze om te gaan met de producten. Aan sociale mediakanalen aan Instagram raadt hij zelfs aan om de reclame helemaal te verbieden. Een dergelijk dieet - want dat is het in wezen - moet altijd onder toezicht van een dokter of diëtist(e) gebeuren. Bovendien hebben de promotiebeelden een negatieve invloed op het lichaamsbeeld van veel vrouwen. Net zoals andere sociale mediapraktijken wekken ze de indruk dat mager zijn noodzakelijk is om een gelukkig en gezond leven te leiden. Beroemdheden als Jameela Jamil kaartten het probleem eerder al aan en worden nu dus gesteund door de wetenschap.
https://www.instagram.com/p/BgXuPUiFv3P/?utm_source=ig_web_copy_link