Vergis je niet, het is geen toeval dat de kassa's in de supermarkt volgestouwd zijn met snoep. Ongezonde aankopen zijn namelijk vaak ongepland en aan het einde van de boodschappen laat je jezelf er makkelijker toe verleiden om een pak kauwgom in je kar te gooien. Wil je gezonder snacken, wend je dan tot het internet, besluit een onderzoek van de UGent.
De Marketingafdeling van de Faculteit Economie & Bedrijfskunde van de Gentse universiteit analyseerde meer dan 32.000 winkelbezoeken van ongeveer 4.300 consumenten. Hun conclusie: wie winkelt in de traditionele supermarkt, koopt vaker ongezonde snacks in vergelijking met consumenten die online winkelen. Het onderzoek focuste zich op mensen die afwisselen tussen online boodschappen bestellen en offline winkelen, meldt de UGent.
"Wanneer zo iemand online bestelt, koopt hij voor 5,7% aan ongezonde voeding", zegt dr. Elke Huyghe van de vakgroep Marketing. Doet diezelfde persoon offline boodschappen, spendeert hij maar liefst 10,4% aan guilty pleasures. Ook een vergelijking tussen consumenten die alleen fysiek naar de supermarkt gaan en uitsluitend digitaal hun boodschappen doen, gaf hetzelfde verband aan.
Temptation Island van voeding
"Terwijl consumenten in de online winkelomgeving foto's te zien krijgen, moeten offline consumenten weerstaan aan de fysieke producten", luidt de verklaring. "Dit verschil in productpresentatie zorgt ervoor dat producten meer tastbaar zijn voor offline consumenten waardoor ze ook verleidelijker en moeilijker te weerstaan zijn. Dit is vooral het geval bij ongezonde voeding."