Het alcoholische drankje werd nochtans net gelanceerd om de loonkloof tussen mannen en vrouwen aan te kaarten. Dames moeten ook 20% minder betalen voor een flesje. Op die ludieke' manier hoopt Brewdog de discussie over de verschillen tussen de salarissen op gang te brengen.
Goed bedoeld dus, maar volgens critici slaat de brouwerij de bal mis. "Ahja, want vrouwen houden alleen van roze en glitter", reageert iemand spottend op Twitter. "Het idee is best oké, maar het is vreselijk slecht uitgevoerd", klinkt het nog.
We've created a beer for girls. And it's pink. Because women only like pink and glitter, right?
???? #Sarcasm
Lets show that enough is enough with stereotypes. pic.twitter.com/g1zonXFInm
BrewDog (@BrewDog) 6 maart 2018
Oh, thank goodness. Finally pink lady beer I can drink with my pink lady mouth. Will I have a pink lady hangover afterwards? #PinkIPA pic.twitter.com/GHqKjJtBAK
Vonny Leclerc (@vonny_bravo) 6 maart 2018
@BrewDog tries to break down gender stereotypes by enforcing gender stereotypes. are you high?
birdie sanders (@saffwills) 7 maart 2018
This is not beer for girls'. This is beer for equality.
Pink IPA has landed.https://t.co/MRWnqaADXg pic.twitter.com/J9Kk4khk1h
BrewDog (@BrewDog) 6 maart 2018
"Blijkbaar snappen sommigen de ironie niet"
Ondertussen is ook Brewdog op de hoogte van de commotie, al lijken ze niet verrast door de giftige reacties. "We hadden wel verwacht dat sommige mensen de ironie achter PINK IPA niet zouden appreciëren, maar dat schrikte ons niet af om het debat over de loonkloof in gang te zetten", reageert marketing manager Sarah Warman in de Huffington Post.
Het bier wordt vier weken lang verkocht in het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Korea, Ierland, Duitsland, de Verenigde Staten en Nederland. Brewdog zal ook 20% van de omzet doneren aan goede doelen die strijden tegen genderongelijkheid.