Mannen houden van vlees en vrouwen houden van zoetigheden, toch? Ten minste zo luidt het stereotiep dat moeiteloos als zoete koek geslikt wordt door de consument in de VS en waar de marketing zo hard op heeft ingespeeld.
De perceptie is als volgt: Vrouwen leven op salade (en soms chocolade als ze het nodig hebben) en mannen vullen hun borden met vlees en hartige gerechten. Maar genieten vrouwen echt meer van chocolade dan mannen? Het antwoord is ingewikkelder dan je denkt. Veertig procent van de vrouwen in de VS heeft soms onbedwingbare zin in chocolade terwijl slechts 15% van de mannen datzelfde gevoel kent. "De helft van de vrouwen krijgen die hunkering naar chocolade rond de menstruatie," legt Dr. Julie Hormes, assistent-professor klinische psychologie aan de Universiteit van Albany, uit aan The Huffington Post.
Chocolade en PMS zijn nauw met elkaar verbonden. "Er is een grote invloed van de cultuur." De reclame verkoopt chocolade als een manier voor vrouwen om om te gaan met negatieve gevoelens zoals stress en hoofdpijn. "Het is een "zonde" want chocolade mag alleen gegeten worden als het echt "nodig" is, want tegelijkertijd worden vrouwen aangespoord om op hun voeding te letten in het kader van een bepaald schoonheidsideaal."
Dat het cultuurgebonden is, blijkt ook uit de resultaten in andere landen. In Spanje bijvoorbeeld is dat stereotiepe beeld rond chocolade er niet. Spaanse vrouwen dragen niet minder make-up, hebben ook een cyclus, maar tampon en chocolade-advertenties worden er niet in hetzelfde reclameblok uitgezonden. "Spaanse mannen hunkeren bijna net zo vaak naar chocolade als Spaanse vrouwen." In Egypte hunkert geen van beide geslachten naar chocolade. "Dat komt omdat ze de neiging hebben naar hartige gerechten te hunkeren," zei Hormes.
Mannen trekken dan weer aan het kortste einde als het gaat om groenten en gezond eten. Vlees wordt vaak geassocieerd met mannelijkheid (wat in de VS leidt tot obesitas), maar er is geen biologisch bewijs dat mannen inderdaad meer vlees nodig hebben. Deze misvatting is ontstaan van een historisch oogpunt. "Mannen waren jagers en vrouwen verzamelden knollen, gewassen, bessen, etc (dus geen chocoladerepen)."
Vrouwen zijn dus dominant op vegetarisch vlak. Slechts 41% van Amerikaanse vegetariërs zijn mannen volgens de Vegetarian Times. "We maken gebruik van voedsel om te oordelen over mensen," zei Hormes. "De mens labelt van nature mensen en dingen om orde te scheppen in de wereld, maar met meer informatie kunnen we misschien naar een meer sekseneutrale supermarkt evolueren."