"Traditioneel tv-kijken voor tieners en twintigers is dood. Niet stervend. Dood." Deze opmerkelijke quote liet Brian Robbins, de man achter AwesomenessTV optekenen op een conferentie voor de televisie-industrie in Cannes.
"In de VS alleen zijn de zenders zoals MTV en Nickelodeon net dat kernpubliek kwijt geraakt dat ze de laatste jaren juist overeind hield. Iedereen weet dat mediaconsumptie is verplaatst naar YouTube, online en mobiel," zegt Robbins, die met AwesomenessTV zowel producten voor televisie als voor YouTube maakt.
Maar er is een paradox. Terwijl de productiehuizen zoals dat van Robbins praten over hoe grimmig de toekomst van de televisie eruit ziet maken ze er wel nog steeds programma's voor. Dat komt doordat reclame-inkomsten op YouTube nog eerder beperkt zijn, terwijl televisie nog steeds een groter budget heeft. Maar Robbins is ervan overtuigd dat dit een kwestie van tijd is voor ook die markt verschuift.
"In minder dan drie jaar tijd zijn we de go-to bestemming geworden voor tieners op YouTube," zegt hij over zijn productiehuis, dat wekelijks 25 internetshows programmeert, waaronder drama en reality-programma's. Daar bovenop hebben ze ook nog een netwerk van 90,000 vloggers, of video-bloggers. In totaal gaat dat over meer dan 100 miljoen abonnees en ongeveer één miljard afgespeelde video's per maand.
"Waarom zijn we zo gefocust op één publiek? Tieners veranderen de manier waarop elke generatie media gebruikt. Als je hen begrijpt dan sta je op de eerste rij van de innovatie. Generatie Z is de meest invloedrijke generatie ooit, nog meer dan de millenials. Erop letten wat zij doen zal ervoor zorgen dat je niet gewoon de trends volgt, maar ze effectief mee bepaalt."