Onderzoek van Test Aankoop toont aan dat de aanlokkelijke Black Friday promoties niet altijd de grootste kortingen zijn. De consumentenorganisatie wijst erop dat het voor zowel hightechtoestellen zoals smartphones, televisies of tablets als voor grote huishoudtoestellen loont te wachten tot de fabrikant een nieuw gamma op de markt brengt. Op dat ogenblik begint de prijs van de voorgangers fors te dalen.
Verkopen met verlies
"Verder is het zo dat na opeenvolgende koopjesdagen zoals 'Singles Day', 'Black Friday' en 'Cyber Monday' de solden interessant kunnen zijn. Het is overigens de enige periode waarbinnen er volgens de wet met verlies mag worden verkocht. Dat is zeker voor kleding zo", zegt Simon November van Test Aankoop.
Ook blijkt uit prijsonderzoek dat sommige aanbiedingen pure misleiding zijn, waarbij de doorgehaalde prijs nooit werd toegepast en de kortingen dus veel kleiner zijn dan gedacht. "Verkopers moeten bij kortingen verwijzen naar een referentieprijs, de prijs toegepast gedurende een normale periode voorafgaand aan de prijsvermindering. Die periode moet voldoende lang zijn om fictieve prijsverminderingen te vermijden", aldus Test Aankoop.
Meer duidelijkheid
De consumentenorganisatie is dan ook tevreden dat de nieuwe Europese richtlijn die het consumentenrecht zal wijzigen erin voorziet om een duidelijkere referentieprijs toe passen. Het gaat dan om de laagste prijs die de verkoper heeft toegepast in de periode van minimaal 30 dagen voor de prijsvermindering. Test Aankoop geeft op zijn website tips en tricks om Black Friday optimaal te benutten.