Ik ontmoet Stéphanie in Oudenaarde, het fietswalhalla bij uitstek. De sportieve fashionista is net terug van een fietstripje met vrouwen in het Spaanse Calpe. Ze straalt. Wanneer ze mij in haar showroom haar vrolijke collectie fiets-, zwem- en loopkledij toont, bloeit ze volledig open.
Positieve energie
Wanneer ik naar mijn collectie kijk, krijg ik enorm veel energie. De vrolijke prints geven me de moed om verder te gaan, steekt Stéphanie van wal. Na het onverwacht overlijden van mijn man ben ik niet bij de pakken blijven zitten. Zes weken na zijn dood kwam de eerste bestelling sportkledij aan. Toen ik de dozen opendeed, overlaadden de flashy kleuren me met positiviteit.
Het was ook Stéphanies man die haar in het ondernemersavontuur gooide. Twee jaar geleden schreef ik me in een triathlonclub in, vertelt ze. Je draagt altijd zo'n lelijke sportkledij, koop toch eens iets moois, zei mijn man me iedere keer als ik thuis kwam. Maar dat bestond toen niet. Maak het dan zelf', antwoordde hij daarop. De ondernemer in hem zag altijd mogelijkheden.
Op dat moment werkte ik drie vijfde. De dagen dat ik thuis was, concentreerde ik me op mijn wilde plannen. Op een bepaald moment werkte ik door tot vier uur 's nachts. Ik leefde echt op adrenaline. Toen besliste ik om er volledig voor te gaan.
Focus on the road
Levendig, fris en kleurrijk: zo wilde Stéphanie haar collectie het liefst. De winkelrekken puilen uit van de zwarte sportkledij. Sportmerken die al iets meer moeite doen voor vrouwen kiezen vaak voor roze alsof vrouwen alleen maar roze mogen dragen. Ik wilde er wat meer schwung in, wat meer leven, vertelt de onderneemster.
Maar er zat nog meer achter. Vroeger kreeg ik altijd commentaar van mannen wanneer ik fietste. Mijn vrouwelijke fietscollectie is een beetje mijn manier om te zeggen: Ja ik ben een vrouw, ja ik fiets en ja ik mag er wezen. Ik wil dat je mij gezien hebt.' In dat opzet lijk ik ook geslaagd.
Tijdens een fietstocht in Calpe had ik een van mijn truitjes aan - bedrukt met lipjes en het opschrift focus on the road'. Plots passeerden er vier Belgen die we later opnieuw tegenkwamen toen we iets gingen drinken. De mannen hadden mij duidelijk gezien. We dachten dat het de bolletjestrui was, maar het is nog beter: het is de lipjestrui!, riepen ze me toe. Ik vond die reactie wel leuk. Terwijl ze vroeger aan het lachen waren, krijg ik nu geïnteresseerde blikken, klinkt het.
Fuck your fear
De sportkledij van F! by Fabulous! is op zijn minst opvallend te noemen. Ik ga niet voor discreet. Ik wil kleur en leuke prints. Met mijn sportoutfits probeer ik echt dat wauw-effect te creëren. Ik wil er vrouwen mee aanzetten meer te durven. Dat zie je ook in mijn logo. Van F! by Fabulous!' kan je eigenlijk Fuck' by Fabulous maken, als een dikke middelvinger naar het peloton mannen dat zo vaak commentaar had, zegt Stéphanie lachend.
Eigenlijk staat de F!' in mijn logo voor Focus, Flirt en Fabulize with your Figure'. Ik wil vrouwen niet alleen aanzetten meer plezier en voldoening te halen uit hun sport, ik wil ook dat ze er sexy uitzien en zich opvallen durven profileren. Alles samen valt onder één begrip: Fuck your Fear!'. Vrouwen moeten vol zelfvertrouwen kunnen sporten.
Bieke Truyaert