Uit een nieuwe studie uit het wetenschappelijk tijdschrift 'Nicotine & Tobacco Research' blijkt dat sociale media veel effectiever zijn om mensen te helpen om te stoppen met roken dan traditionele methodes. De verklaring: ze ervaren een veel grotere peer pressure die sociale media met zich meebrengen.
De studie onderzocht de zogenaamde 'Break it off'-campagne. Deze campagne werd gelanceerd door de Canadese overheid in 2012 om mensen aan te sporen te stoppen met roken. Daarvoor werd gebruik gemaakt van een Facebook-applicatie. Door je account met de website te verbinden komt er op je profielpagina een verklaring waarbij je je intentie publiek kenbaar maakt. Zo kunnen al je Facebook-vrienden zien dat je echt wil stoppen met roken. Dat zou dan voor een grote peer pressure zorgen bij de roker om ook effectief de daad bij het woord te voeren. Niemand wil namelijk falen voor de ogen van de hele Facebookgemeenschap.
Bovendien zorgt de website voor interactiviteit door allerlei handige apps en web tools die er allemaal op gericht zijn om je te doen stoppen. Zo is er de bijhorende Break it off'-app waarmee je je progressie kan bijhouden en delen met anderen. Het houdt bij hoeveel geld je hebt uitgespaard en hoeveel sigaretten je al aan de kant hebt gelegd. Wanneer je het niet dreigt vol te houden, kan je meteen een gratis coach opbellen die je zal begeleiden.
De 'Break it Off'-campagne op Facebook bleek inderdaad heel effectief. 32% van de personen die er gebruik van maakte, stopte met roken. Bij een traditionele methode, zoals nicotinepleisters of het bellen naar een tabaksstoplijn, was dit amper 14%.