NMBS verzamelt ruim 2.000 oproepen tegen agressie

In Antwerpen-Centraal eindigt maandag de campagne #StopAgressiesNMBS waarmee de NMBS reizigers oproept om agressie tegen trein- en stationspersoneel achterwege te laten. De voorbije twee weken konden reizigers in een van vijf grote treinstations in ons land een handdruk plaatsen op een interactief scherm om er de agressie - een gebarsten raam voor het gezicht van een treinbegeleider - te doen "verdwijnen". Ruim 2.000 passanten gingen daarop in. De campagne loopt ook op sociale media. De NMBS registreerde in 2017 na jaren van een dalende trend opnieuw fors meer gevallen van verbale en/of fysieke agressie tegen haar medewerkers: 1.165 incidenten ten opzichte van 1.051 in 2016, of een stijging van 11 procent. In de meeste gevallen (710) ging het om louter verbaal geweld, maar er waren toch ook 266 incidenten met lichte fysieke geweldplegingen en zelfs 189 met slagen en verwondingen.

"De meeste incidenten komen voort uit discussies rond het al dan niet beschikken over een geldig vervoersbewijs", zegt Koen Kerckaert, directeur Transport bij NMBS. "Ons anti-agressieplan omvat dan ook niet alleen 150 extra Securailploegen op latere treinen, opleidingen voor ons personeel en een nauwere samenwerking met politie en gerecht, we maken tickets ook steeds eenvoudiger verkrijgbaar online en bieden daar steeds meer betaalmogelijkheden. Daarnaast maakt de recente wet rond administratieve boetes het uitschrijven en innen van boetes efficiënter, wat een ontradend effect zou moeten hebben."

De NMBS telde in 2017 bijna 400.000 reizigers die geen geldig vervoersbewijs konden voorleggen. "De meeste mensen behandelen onze medewerkers met respect, maar een kleine minderheid gaat dus te ver en wordt agressief", zegt Kerckaert. "Deze campagne wil een solidariteitsgolf teweegbrengen en mensen doen nadenken over hoe het voelt om het slachtoffer te zijn van agressie."

bron: Belga