Terug in de dagen van weleer, voordat er ambachtelijke bieroorlogen uitgevochten werden en Chinese wijn de markt veroverde, was er mede. De vroegste verwijzing naar mede (mead), een alcoholische gefermenteerde honingdrank, werd gevonden in een heilige hindoeïstische tekst uit 4000 tot 1500 voor Christus. Mede was de drank van de goden. "Wij geven u mede om u vrolijk te maken."
Mede speelde een rol in het oude Egypte, oude China, oude Griekenland en oude Rome... om maar een paar culturen te noemen waar de honingdrank een belangrijk onderdeel van het erfgoed was.
Mede kwam ook ter sprake in Beowulf en later in The Lord of the Rings van JRR Tolkien. Het woord honeymoon zou zelfs een verwijzing zijn naar de praktijk van jonggehuwden die de honingwijn dronken omdat men veronderstelde dat het een afrodisiacum was.
Maar op een gegeven moment viel de honingwijn uit de gunst wanneer suiker honing verving als primaire zoetstof. Wijn en bier losten mede af als meest dominante dranken op de markt.
Maar mede lijkt bezig aan een comeback. In 2008, het eerste jaar van de Mazer Cup International Mead Competition waren er ongeveer 350 inzendingen waarvan er 150 commercieel waren. In 2015 waren dat er al 750 waarvan er 350 commercieel waren.
In haar tweejaarlijkse Mead Industry Report zegt de Amerikaanse Mead Makers Association dat de industrie nog klein is, maar wel erg snel groeit. Hoewel het rapport gebaseerd is op slechts 52 commerciële meaderies, leveren de gegevens toch een inzicht op de groei van de jonge industrie.
In 2013 steeg de verkoop van de honingwijn met 32% ten opzichte van het jaar daarvoor. In 2014 steeg dat aantal weer met 42%. Nog opmerkelijker is de stijging in de productie van de drank. Tussen 2013 en 2014 steeg de productie namelijk met 128%.
Toonaangevende medemakers hebben verschillende verklaringen voor de heropleving van de drank. Volgens één smaakt het gewoon beter dan vroeger. "Moderne mede is niet te vergelijken met die van vroeger. Het is heel anders," zei Bakulic. Volgens Fairbrother, de oprichter van Moonlight Meadery is de heropleving van de drank te danken aan "een nieuwe diversiteit van keuzes en expressieve smaken". Daarnaast is er het Game of Thrones-effect. De drank is populair in de tv-fantasy serie van HBO want hij wordt geschonken in de fictieve continenten Westeros en Essos die vergelijkbaar zijn met middeleeuws West-Europa.