Japanse toiletten zijn behoorlijk bijzonder. De toiletbril is verwarmd, er is een geurspray ingebouwd, ze reinigen zichzelf en je kan zelfs muziek opzetten om gênante geluiden te verbergen. Bovendien kan je de kracht van de aangenaam warme waterstraal waarmee je je kont afkuist, een soort van ingebouwde bidet, aanpassen.
De toiletten hebben vaak tien of meer knopjes waar je nauwelijks wijs uit geraakt. Sinds dit jaar zijn de fabrikanten verplicht om gestandaardiseerde icoontjes te gebruiken, zodat toeristen toch een beetje hun weg vinden in de wondere wereld van het Japanse toilet.
Buitenlandse verkoop
De uitvinder en grootste fabrikant van smart toilets' is TOTO. Het bedrijf kwam met de zogenoemde Washlet' in de jaren 80. In 1998 werden er al 10 miljoen exemplaren van verkocht, in 2005 20 miljoen en in 2015 40 miljoen. Nu de Japanse markt stilaan verzadigd is en de Japanse bevolking afneemt, kijkt het bedrijf steeds meer naar het buitenland. Nu haalt het zo'n 22% van zijn verkoop uit het buitenland. Dat moet op termijn 50% worden.
Vooral de Chinezen vallen steeds meer voor de Japanse toilettechnologie, maar ook Europa moet voor de bijl. Tegenwoordig vind je ze zelfs in het Louvre. Het bedrijf mikt op de Olympische Spelen van Tokio in 2020 om de wereld helemaal te overtuigen. Toeristen zullen dan in luchthavens, hotels en restaurants kennismaken met de TOTO-toiletten.