De gelijkaardigheid van de woorden voor vlees (niku) en de negende dag van de tweede maand (ni-kyuu) hebben ertoe geleid dat Japanners op 9 februari voor stevige vleesgerechten kiezen.
Volgens Global Meat News is de bijzondere dag doorgedrongen tot alle lagen van de maatschappij. Oudere mensen en families profiteren van kortingen in de supermarkt en restaurants, terwijl jongeren gebruik maken van onlinedeals en goedkope afhaalmaaltijden. Zelfs in de schoolkantines stijgt de consumptie van dierlijke producten.
Quartz beweert dat vleesdag meer is dan een excuus om vlees te eten, het is een symptoom van de groeiende vraag naar vlees. Japan is wereldwijd immers de grootste invoerder van vlees, vooral vanuit de Verenigde Staten en Australië. De ingevoerde hoeveelheid rundvlees steeg het afgelopen decennium bijvoorbeeld met maar liefst 1.400%.
Het echte hoogtepunt moet nog komen. Het volgende record qua vleesconsumptie in Japan wordt geschat op 29 februari 2020. Het woordspelletje met twee en negen kan immers ook gemaakt worden op de 29ste van de maand. Dat in combinatie met een schrikkeldag, zou voor een verkooppiek kunnen zorgen.