In Hong Kong werd DNA van sluikstorters gebruikt in een campagne om de enorme hoeveelheden zwerfafval in de stad tegen te gaan. De campagne maakte gebruik van DNA-analyse om een gezicht te geven aan de anonieme sluikstorters in de stad.
De 'Face of Litter' campagne (of 'Het Gezicht van Sluikstorten') werd gelanceerd op Wereld Aarde Dag vorige maand door een groep milieuactivisten uit Hong Kong in samenwerking met het online magazine Ecozine. Het doel was het bewustzijn te creëren over de enorme hoeveelheden afval die wordt achtergelaten in de straten. En dat door erop te wijzen wie verantwoordelijk is en zo hopelijk de mensen aan te moedigen om hun gedrag te veranderen.
Een marketingbedrijf kwam op de campagne met de reclameborden en schreef het Amerikaanse Parabon Nanolabs aan. Het marketingbedrijf stuurde stukjes zwerfvuil uit de Hong Kongse straten, waaronder kauwgom, sigarettenpeuken en zelfs een condoom, op naar het lab.
Het laboratorium gebruikte dan software die op basis van DNA een beeld vormt van hoe een persoon eruit ziet. Met die stalen kunnen ze de juiste origine, oog-, haar- en huidskleur bepalen, maar ook eventuele sproeten en de vorm van een gezicht.
De gezichten werden dan gebruik om 'opsporingsposters' te maken. Deze werden vertoond in enkele drukke metrostations, maar ook op de plaats waar het stuk zwerfvuil werd opgeraapt.
"Omdat het onmogelijk is om leeftijd af te leiden op basis van DNA, maar toch essentieel is om een juist portret te vormen, werd er gebruik gemaakt van de demografische gegevens gebaseerd op het type zwerfvuil en waar het werd opgeraapt. Zo bepaalden ze bij benadering de correcte leeftijd van de sluikstorter," aldus Reed Collings, de creatief-directeur van het marketingbureau.
"Het is niet de bedoeling om schuldigen aan te duiden, maar om het debat te openen," aldus het marketingbedrijf.
https://vimeo.com/124896310