Concreet gaat het om een online platform waar consumenten terechtkunnen als ze er niet in slagen om een bepaald conflict op te lossen met de betrokken handelaar. Onafhankelijke verzoeners zullen de klacht onderzoeken en een voorstel tot bemiddeling uitwerken, zonder dat daar voor de consument bijkomende kosten aan verbonden zijn.
Best mogelijke service
"We nemen als sector onze verantwoordelijkheid op», legt Dominique Michel uit, de CEO van distributiefederatie Comeos. «De consument moet er alle vertrouwen in hebben dat hij perfect geholpen wordt, dat hij kan rekenen op de best mogelijke service voor en na de aankoop."
"Maar de klant moet ook de garantie hebben dat in het uitzonderlijke geval dat het toch zou mislopen, er dan ook naar een oplossing gezocht wordt. Daarom lanceren we de ombudsdienst."
4.000 winkels
Voorlopig hebben al meer dan veertig winkelketens zich achter het initiatief geschaard, waaronder grote spelers als Colruyt, Carrefour, Delhaize, Aldi, Lidl, Makro, Media Markt, Brico en Standaard Boekhandel. Samen zijn ze goed voor meer dan 4.000 vestigingen in ons land.
Minister van Consumentenzaken Kris Peeters is alvast erg te spreken over het nieuwe platform. In het radioprogramma De Inspecteur' liet de CD&V-politicus weten dat hij hoopt dat er nog meer winkels zich aan het platform zullen verbinden.