Gekibbel over aantal toegelaten vluchten in Deurne

Er wordt geruzied over de luchthaven van Deurne. Tegen advies van de eigen administratie in heeft Vlaams minister van Leefmilieu Koen Van den Heuvel (CD&V) de milieuvergunning aangepast, zodat meer trainingsvluchten mogelijk zijn. Al ontkent de minister dat. Dat schrijven De Standaard, Het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen zaterdag. De Deurnese luchthaven heeft een milieuvergunning uit 2008, die onder meer strikt bepaalt hoeveel trainingsvluchten er mogen plaatsvinden. De vergunning omvatte een geleidelijke afbouw, van 23.000 vluchten in 2009 naar maximaal 8.000 vluchten in 2023. Maar de term "vluchten" staat al maanden ter discussie.

"Jarenlang was de consensus dat 'vluchten', 'bewegingen' zijn', zegt Ingrid Pira, Vlaams Parlementslid voor Groen. "Toen Vlaanderen de luchthaven zelf uitbaatte, werd de vergunning gerespecteerd. Maar sinds de overname door Egis worden woordspelletjes gespeeld. Zij interpreteren het dus letterlijk als vluchten, wat erop neerkomt dat er plots dubbel zoveel vluchten mogelijk zijn."

Verschillende Vlaamse administraties geven evenwel aan dat "vluchten" toch als "bewegingen" moet worden geïnterpreteerd. Er werd uiteindelijk geadviseerd vanuit de administratie om in de milieuvergunning het woord "vluchten" te vervangen door "bewegingen".

"Maar dan, in zijn besluit, heeft de minister plots het aantal bewegingen verhoogd, van 10.000 naar 18.000 voor 2019 tot 2022, en 16.000 bewegingen vanaf 2023, de facto een verdubbeling dus", zegt Pira.

Actiegroep Vliegerplein wil alvast naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen trekken. Ook omliggende gemeenten maken zich op voor juridische stappen.

bron: Belga