'Spelletjes', zoals de 'iceburnchallenge' of 'blue whale challenge' brachten zelfverwonding bij jongeren onlangs onder de aandacht, maar het probleem is meer dan een hype. Professor Psychopathologie Imke Baetens van de faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen van de VUB bevroeg 700 eerstegraadsstudenten uit acht Vlaamse middelbare scholen. Daaruit blijkt dat een vijfde van de scholieren zichzelf al eens verwond heeft.
Bij een derde blijft het probleem bestaan
Meer dan de helft daarvan is onrustwekkend gedrag. Het gaat dan over snijden, zichzelf brandwonden toebrengen, met het hoofd tegen de muur bonken, zichzelf slaan, enzovoort. Meisjes gaan eerder aan het snijden, jongens brengen zichzelf meer brandwonden toe of slaan zichzelf. Meer dan 6% van de leerlingen geeft aan al een zelfmoordpoging te hebben ondernomen.
De helft van de mensen die aan zelfverwonding doen, spreekt erover met vrienden en leerkrachten. Bij 60% van de jongeren gaat het zelfverwondend gedrag vanzelf over. Bij 30% blijft het probleem bestaan.
"Naast algemene preventie zijn leerlingen vooral gebaat bij een specifieke preventie met bijhorend beleid in de school", zegt professor Baetens. "Specifieke preventielessen geven jongeren info over zelfverwonding en wat te doen als een vriend of vriendin zichzelf opzettelijk verwondt."