De Duitse consument kijkt met minder vertrouwen dan voorheen naar de toekomst. Dat blijkt uit een peiling door marktonderzoeker Nielsen. De vertroebelende staat van de grootste economie van Europa zorgt ervoor dat het vertrouwen van de Duitse consument naar het laagste peil sinds twee jaar is gezakt. De Duitsers hebben er in vergelijking met enkele maanden geleden minder vertrouwen in dat ze hun baan kunnen behouden. Zo beschrijft 58 pct van de ondervraagden hun beroepsvooruitzichten voor het komende jaar als goed of zeer goed. In het derde kwartaal van 2019 was dat nog 62 procent.
Ook hun financiële situatie schatten ze minder gunstig in. De helft van de Duitsers oordeelt dat het komende jaar een gunstige periode is om geld uit te geven, tegen 54 procent drie maanden geleden. Een kwart van de Duitsers verwacht dat het in 2020 tot een recessie komt.
In vergelijking met de rest van Europa valt het humeur van de Duitse consument nog mee. Terwijl de meeste Europeanen aangeven dat ze met wat rest op het einde van de maand willen sparen, kiezen de Duitsers ervoor om dat geld opzij te zetten voor reizen en kledij.
bron: Belga