Het Nederlandse bedrijf Oxboard heeft een eigen variant van de Segway ontwikkeld waarmee de gebruikers zich vlotter zullen kunnen verplaatsen.
Het elektronische toestel heeft net als de Segway twee wielen en een plank waar je op staat, maar de besturing is anders. Het Nederlandse bedrijf heeft het stuur en de paal waar het stuur aan bevestigd is, weggehaald.
Met vier gyroscopen, een soort van elektrische tol, wordt het evenwicht van de gebruiker exact gecorrigeerd. Door naar voren te leunen ga je vooruit, door naar achteren te leunen achteruit. Bochten maak je door je voeten afzonderlijk van elkaar te bewegen. Het bedrijf baseerde zich op de Segway, maar verfijnde de technologie achter het systeem.
Het toestel haalt een topsnelheid van vijftien kilometer per uur en heeft een bereik van twintig kilometer per keer dat je hem oplaadt. Het duurt drie uur om die batterij volledig op te laden.
Oxboard-oprichter Ernie Hiemstra zegt dat het toestel een vervoersmiddel is voor de laatste kilometers. "Het is een vorm van persoonlijk gemotoriseerd transport. Wanneer je bijvoorbeeld naar je werk gaat met de auto, dan kun je het laatste stuk van de parkeerplaats naar kantoor afleggen met je Oxboard. "
Ook voor pendelaars die elke dag met het openbaar vervoer naar het werk gaan is het handig zegt Hiemstra. "Je kunt het gebruiken als vouwfiets, alleen is de vouwfiets onhandig en ouderwets, terwijl de Oxboard licht, handig en aantrekkelijk is."
Het grootste nadeel is dat het toestel ontworpen is om op vlak terrein te werken. Elk hoogteverschil groter dan 1 centimeter is een hindernis, en dan heb je al snel een probleem op de Vlaamse voetpaden. Op asfalt is de Oxboard wel vlotter, maar dan zit je met de verkeersreglementeringen.
Volgens het bedrijf is er al interesse vanuit professionele hoek, zoals bij winkelcentra, bedrijfsterreinen en vliegvelden. Overal waar de werknemers individueel grote afstanden moeten afleggen kan de Oxboard van pas komen.