Deze bedrijven doen het net extra goed tijdens coronacrisis

Deze bedrijven doen het net extra goed tijdens coronacrisis

Er is steeds minder te doen buiten de deur. "De consument heeft zijn zinnen op andere dingen gezet", zegt retaileconoom Mulder van ING. "Lezen, puzzelen, klussen, maar ook lekker koken. Het zorgt voor extra omzet bij de luxere voedingswinkels. Mensen willen zichzelf toch een beetje verwennen, zeker in deze vervelende tijden."

De meeste winkels zijn dicht dus zoeken velen hun heil online, ziet brancheorganisatie Thuiswinkel.org. Daarbij slaan we de reis- en modebranche over. Eten, drinken, verzorgingsproducten en thuiswerkbenodigdheden gaan juist heel hard.

Online werken

Ook bedrijven die software aanbieden voor online werken, onderwijs of events doen goede zaken. Maar het zijn de streamingdiensten, die hun inkomsten het hardst zien stijgen. YouTube, Disney+ en Netflix hebben hun beeldkwaliteit al verlaagd om de toestroom van kijkers aan te kunnen.

Risicosectoren

De sectoren die zich het meest in de gevarenzone bevinden, zijn de horeca en het hotelwezen, de groot- en detailhandel, reisbureaus, uitzendkantoren, verhuur- en leasebedrijven, transporteurs, garagehouders en autohandelaars.