Dat veel modemerken lak hebben aan de arbeidsomstandigheden van hun personeel in de derdewereldlanden is nu al meermaals bewezen. De toenemende concurrentie van online handel en de populariteit van prijsvechters als Primark zorgen ervoor dat de kledinghandel onder druk staat. En ethiek is in tijden van crisis vaak niet het eerste puntje op die to-dolijst.
Milieu-impact
Volgens Good On You' hebben de consumenten de sleutel tot verandering zelf in handen. De keuzes die we maken in winkels hebben een grote impact op het milieu, de planeet en de arbeidsvoorwaarden van werknemers, klinkt het op de website van de app. Good On You wil het de consumenten gemakkelijker maken.
Het team achter de app leeft in de overtuiging dat consumenten druk kunnen uitoefenen op bedrijven om duurzamere producten te maken. Via het platform kom je te weten hoe goed een bepaald modemerk scoort op het vlak van ethiek en duurzaamheid. En wie geen flauw idee heeft welke merken duurzaam zijn, krijgt er nog een lijstje met ethische labels bovenop.
Rating
Voor de rating op Good On You baseren de ontwikkelaars zich op de informatie die voor iedereen toegankelijk is. Denk aan rapporten van NGO's of onafhankelijke certificaten die ze uitgereikt krijgen. De voornaamste criteria zijn mensen, het milieu en de dieren. De mogelijke categorieën, zijn Great', Good', It's a Start', Not Good Enough' tot We avoid'.
Naast Good On You' bestaat er Fair Fashion', een andere app die ontwikkeld werd door de Clean Clothes Campagin. Die app richt zich specifiek op de loonvoorwaarden van arbeiders.