Onze samenleving is een hinderlijk fenomeen rijker: social media fomo, ofwel de gedachte dat iedereen zijn of haar social mediakanalen beter beheerd dan wij. Een studie die gepubliceerd werd in de Journal of Personality and Social Psychology, vond de kenmerken ervan terug bij verschillende leeftijden en doelgroepen. En je raakt er niet zo gemakkelijk van verlost.
Social media fomo is ontstaan omdat we onze profielen constant vergelijken met die van anderen. De mensen waar we dan het eerst aan denken zijn de profielen die het best zijn blijven hangen. Vaak is dat omdat we ze bewonderen of omdat ze het actueelst zijn.
Denk aan iets triestigs
Een deel van het probleem is dat een social mediakanaal opgebouwd is als een samenvatting van al je goede momenten. Ze geven geen accuraat beeld weer van iemands leven. Heel wat emoties komen weinig aan bod, waaronder ook heel wat saaie en trieste momenten.
We versterken die negatieve gevoelens over onze eigen Instagram- of Snapchatfeed ook als we in groep zijn. In gezelschap gaan we er automatisch van uit dat het leven van anderen dieper en bedachtzamer dan als we er alleen over nadenken.
Wil je van je social media fomo afgeraken, dan ga je spijtig genoeg enkele van je favoriete kanalen moeten ontvolgen. Je zal daardoor niet alleen minder aan hen denken, maar je zal jezelf ook in een beter daglicht stellen.