Bio heeft al enkele jaren de wind in de zeilen. Elk jaar kopen negen Belgen op tien minstens 1 bioproduct en bijna 20% zelfs regelmatig. In termen van uitgaven is de consumptie van bioproducten bijna verdubbeld in de laatste vijf jaar. Volgens de cijfers van het jaarrapport over de biologische landbouw in Vlaanderen gaven de inwoners van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in 2013 45.000 euro uit aan biovoeding, tegenover 28.000 euro in 2008.
Van de productie tot in de winkelrekken is de regelgeving op het vlak van biologische landbouw de sleutel tot het vertrouwen van de consument. Zowel producenten als winkeliers hebben er baat bij de certificatie- en controlenormen te respecteren.
Brussel Economie en Werkgelegenheid ijvert voor de goede ontwikkeling van bio in de hoofdstad. De opdracht van dit departement van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel is de drie certificerende instanties te superviseren en de bedrijven te controleren die zich aanprijzen met bio' of biologisch'. Dit label is een garantie voor de consument, maar ook een blijk van vertrouwen in de restaurateur.
Vincent De Keyser, de uitbater van juice bar Greenz BioBar, legt uit: Voor heel wat consumenten is het belangrijk dat we lokale, kwaliteitsvolle, biologische seizoensproducten gebruiken. Ook al hangt er een prijskaartje aan vast, dat certificaat is de enige garantie voor de klanten. Ook Erik Hemelsoet van Le Zinneke liet zijn restaurant certificeren door Cerisys. Bioproducten geven onze gerechten extra kwaliteit en smaak. Bio is geen trend, maar een noodzaak voor iedereen die zijn smaak niet wil formatteren met industriële producten. Heel wat klanten hechten daar belang aan en feliciteren ons geregeld in het restaurant of op de sociale netwerken.
Consument of restaurateur? Meer info over het biolabel vind je op de website van Brussel Economie en Werkgelegenheid: www.bio.irisnet.be