"Door de toegang van de meest vervuilende voertuigen tot het Brussels Gewest geleidelijk te verbieden en alternatieve vervoersmiddelen te promoten, draagt men bij tot de verbetering van de luchtkwaliteit en dus van de gezondheid van de burgers", zegt minister van Leefmilieu Céline Fremault.
Camera's controleren voertuigen
Momenteel staan er 184 camera's over het hele grondgebied gespreid. Tegen het einde van 2018 komen er daar nog eens een veertigtal bij. Brussel Mobiliteit heeft meer dan 300 informatieborden bij het binnenkomen en buitengaan van de LEZ geplaatst. "Wij maken gebruik van intelligente camera's om te controleren of de voertuigen met de lage emissiezone in orde zijn", licht staatssecretaris voor Digitalisering Bianca Debaets toe.
Om de bevolking de gelegenheid te bieden om zich aan te passen, was een overgangsperiode van 9 maanden voorzien, die op 1 oktober afloopt. Van deze periode is door de overheden ook gebruikgemaakt om een reeks en testen uit te voeren om ervoor te zorgen dat alles goed werkt.
Waarschuwingsbrieven verstuurd
In juni kregen de 3.000 Brusselse eigenaars van een voertuig dat in de LEZ verboden is een brief. Tegen november komt er een gelijkaardig actiestadium voor de voertuigen die vanaf 1 januari 2019 verboden worden. Vanaf augustus zijn er ook op basis van de camerabeelden 1.350 waarschuwingsbrieven naar Belgen verzonden die in Brussel verder met een verboden voertuig gereden hebben.
"De periode van 9 maanden die nodig was om mensen bewust te maken is voorbij. Wij gaan ervoor zorgen dat de Brusselse LEZ vanaf nu gerespecteerd wordt", verklaart minister van Mobiliteit Pascal Smet.