Boerenbond wil "een wettelijke beperking op onredelijke prijspromoties naar Frans voorbeeld". Dat zegt de organisatie vandaag in een reactie op de "1+2 gratis"-promotieactie die supermarktketen Albert Heijn deze week lanceerde. "Voor ons is de grens in de prijzenoorlog overschreden", luidt het. "Alleen een keten gebouwd op eerlijke prijzen en redelijke marges kan inspelen op de duurzaamheidsuitdaging waar we samen voor staan." "Albert Heijn heeft een lange traditie in het verleggen van de grenzen in de prijzenslag tussen supermarktketens op de Belgische markt. De mix is duidelijk: leveranciers onder druk zetten en klanten lokken met ongeziene promoties", stelt Boerenbond. De nieuwe "1+2 gratis"-promotie is "de stap te ver".
Hoewel het misschien zo lijkt, is de actie niet gunstig voor de consument, zegt Boerenbond. "De rekening om deze ongezonde prijzenslag vol te houden en te winnen zal voorgelegd worden aan de leveranciers." Ook zij zullen hun kosten doorrekenen. "Dan komen boeren en tuinders in het vizier."
De "moordende concurrentieslag doorheen de keten" zal leiden tot een "verarming van het aanbod" in de winkels en tot "uiteindelijk hogere prijzen", zegt Boerenbond-voorzitter Sonja De Becker. "Want hoe minder aanbieders, hoe minder gezonde onderlinge concurrentie die op lange termijn prijzen scherp houdt." Daarnaast betekent toegenomen druk op de marges ook minder mogelijkheden om te investeren in ecologische en diervriendelijke productie, luidt het.
Om een einde te maken aan de "maatschappelijk onverantwoorde" prijzenoorlog, pleit Boerenbond voor het Franse model. "Frankrijk heeft wettelijk paal en perk gesteld aan onredelijke promoties", zegt De Becker. "Het is dringend tijd dat ook de Belgische wetgever zich buigt over het trekken van redelijke grenzen."
bron: Belga