Op de Spaanse zender Antena 3 haalde La Casa de Papel' hoge kijkcijfers, zo'n 4 miljoen kijkers voor het eerste seizoen. Een schot in de roos! En de serie werd in enkele maanden tijd een wereldwijd fenomeen nadat ze ook op Netflix te zien was. Toegegeven, het scenario is ongezien. Een bende van acht misdadigers met een Salvador Dalí-masker infiltreert dagenlang de nationale munt- en bankbiljettenfabriek van Madrid om zelf geld te drukken en miljonair te worden. De mysterieuze Professor, de opdrachtgever van de risicovolle overval, ziet aandachtig vanop afstand toe. Netflix kondigde de productie en de exclusieve uitzending van het derde deel van de serie aan en laat daarmee het succes van La Casa de Papel', dat oorspronkelijk slechts twee seizoenen zou tellen, voortduren. Maar wat valt er nog te vertellen? Zonder de ontknoping te verklappen, kunnen we meegeven dat het verhaal op het einde van seizoen twee afgerond lijkt. Toch is men de uitdaging aangegaan. 'Tokyo', 'Denver', 'Rio' en hun kompanen leiden weer een normaal leven, maar met dit verschil dat ze voortaan miljonair zijn.
«We hebben getwijfeld»
Pedro Alonso - Foto R.V.
De makers van de serie en Pedro Alonso, die de rol van 'Berlín' vertolkt, waren in Monaco ter gelegenheid van het tv-festival. Daar wonnen ze de Gouden Nimf voor de beste tv-dramaserie en deelden ze tegelijk hun angst omtrent het derde seizoen dat Netflix heeft besteld.
«We twijfelden toen Netflix ons vroeg om een derde seizoen te maken. We hebben overlegd omdat we helemaal niet wisten hoe we een vervolg moesten breien aan een serie die volgens ons al af was. Na twee maanden zijn we toch op hun aanbod ingegaan. De uitdaging zal zijn om de personages uit te werken. Die zijn voortaan geen misdadigers meer omdat ze rijk geworden zijn en leiden opnieuw een anoniem leven. We verklappen nog niet te veel over het derde seizoen (dat voor begin 2019 gepland is, n.v.d.r.), maar we hadden gedacht om de personages uit te werken door met tijdsfragmenten te werken. We geven onszelf een bepaalde vrijheid wat de tijdsindeling betreft», vertelt Alex Pina, de maker van La Casa de Papel'. «We voelen de druk in verband met die terugkeer. We willen de kijkers, die ongeduldig op het vervolg wachten, helemaal niet ontgoochelen. We beseffen dat we twee keer na elkaar het geluk hebben gehad dat we miljoenen kijkers hebben kunnen bereiken, maar zal dit deze keer opnieuw gebeuren? Niets is zeker. We werken alvast nauwgezet aan het nieuwe seizoen.»
Foto Netflix
Wil dat zeggen dat 'Berlín', de overvaller die zich op het einde van het tweede seizoen laat neerschieten, in dit langverwachte vervolg terugkeert? «Ik kan helaas niets over het derde seizoen vertellen», betreurt Pedro Alonso. Hij heeft het echter over twee fantastische eerste seizoenen. «Ik was meteen weg van het personage 'Berlín'. Toen ik de twee eerste scènes van La Casa de Papel' kreeg, dacht ik: Deze rol is mij op het lijf geschreven!'. Nadat ik me zo goed mogelijk had geïnformeerd, ben ik dus van Mexico naar Madrid gevlogen om auditie te doen. Ik heb niet te veel de nadruk op het verstand gelegd, want dat was niet wat ik in 'Berlín' naar voren wou laten komen. Uiteindelijk heb ik de rol gekregen en ik ben daar heel tevreden over. Het is een van mijn favoriete rollen sinds het begin van mijn loopbaan.»
"Berlín heeft aandacht voor de anderen"
Pedro Alonso als 'Berlín' (rechts). - Foto Netflix
Het is niet de eerste keer dat Pedro Alonso een slechterik in een serie mag spelen. Denk maar aan het personage Diego dat hij in Gran Hotel' vertolkte. Wanneer we het psychopathische kantje van 'Berlín' in La Casa de Papel' aanhalen, nuanceert de 46-jarige acteur dit echter. «Een psychopaat? Dat is wat overdreven! Ik denk dat veel mensen een vertekend beeld van 'Berlín' hebben. Hij is een zeer extravagant persoon, maar met veel facetten. Hij is heel empathisch, heeft een prachtig gevoel voor humor en heeft vooral veel aandacht voor de anderen. Ik zou hem bijna schattig vinden. (lacht) Hij haat de manier waarop de maatschappij alles in regels giet. Hij begrijpt niet dat alles in vakjes wordt opgedeeld en trekt er zich eigenlijk niets van aan. Hij is ziek en weet dat hij binnenkort zal sterven, dat zijn einde nabij is. Hij doet dus zijn zin», vertelt Alonso. Hij maakt van de gelegenheid gebruik om aan te kondigen dat hij momenteel met een beroemde regisseur aan een film in Spanje werkt en aan een boek dat hij samen met zijn Franse levenspartner schrijft. Over deze Spaanse acteur is dus nog niet alles gezegd.
Wat je nog niet wist over de personages
Ursula Corbero als 'Tokyo'. - Foto Netflix
De serie La Casa de Papel', zoals we ze vandaag kennen, was er misschien nooit geweest. Tijdens het schrijven hadden de makers immers verschillende ideeën. Zo kwamen we bijvoorbeeld te weten dat Esther Lobato Martinez, de scenarioschrijfster van La Casa de Papel', en haar team het idee hadden om de hoofdrolspelers van de serie naar planeten in plaats van steden te vernoemen. «Toen we een meisje zagen met 'Tokyo' op haar T-shirt, bedachten we om namen van steden te gebruiken», verklaart bedenker Alex Pina. Nu we het over het personage 'Tokyo' hebben: die zou trouwens niet de duivelse looks van Ursula Corbero gekregen hebben. «Over dat personage hebben we het meest gepraat. We wisten niet zo goed hoe ze er moest uitzien. Het is simpel, oorspronkelijk moest 'Tokyo' een vrouw van boven de 40 zijn. Maar uiteindelijk dachten we dat een jonge vrouw beter zou voldoen aan wat we voor de serie wilden.» (jc)