Er komt waarschijnlijk een eind aan de ellenlange wachtrijen telkens er een nieuw Apple product gelanceerd wordt. Dat blijkt uit een aan Business Insider gelekte interne rondzendbrief.
Sinds 2007 gaat de lancering van een nieuw product voor de toegewijde fans telkens gepaard met dagenlang aanschuiven voor de Apple-store.
Nu blijkt dat Apple deze wachtrijen wil tegengaan door meer in te zetten op de online verkoop.
"De dagen dat onze klanten moeten wachten in de rij en hopen op een exemplaar zijn over," schrijft het hoofd van de dienst verkoop van Apple in een interne brief aan de Apple store-medewerkers. "Dit is een belangrijke mentaliteitsverandering, en we hebben jullie nodig om dit mogelijk te maken. Vertel aan de klanten dat we een hogere beschikbaarheid hebben via onze website en laat hen zien hoe eenvoudig het is om online te bestellen. Jullie zullen hun dag goed maken."
De lange wachtrijen hebben jarenlang de populariteit van het merk versterkt, maar stonden ook symbool voor de toewijding van sommige fans. Met die nieuwe maatregel wil Apple ook de verkoop op de zwarte markt tegengaan. Nu worden producten vaak in één land verkocht om dan later doorverkocht te worden door in een ander land waar het product nog niet uit is, en zo dus flink wat geld te verdienen.