Een op de vijf Belgen (19%) wil zijn inkopen voor de feestdagen dit jaar heel wat eerder doen dan vorig jaar (en een op de tien plant zijn inkopen al sinds september). Ongeveer een derde van de Millennials en Gen Z staat zo erg te popelen om hun kerstinkopen te doen, dat ze al vóór Black Friday hun slag slaan. De belangrijkste redenen waarom Belgen zo vroeg aan het inkopen slaan, is om te profiteren van koopjes en promoties (60%), omdat ze er zeker van willen zijn dat de gewenste producten beschikbaar zijn (46%) én omdat ze late leveringen willen vermijden (39%). Logisch, want dat laatste was vorig kerstseizoen een heikele kwestie in België.
Voornamelijk online
Een op de drie (33%) Belgische consumenten denkt het grootste deel van zijn kerstinkopen dit jaar online te doen, terwijl 27% verwacht om evenveel in webwinkels als in fysieke winkels te kopen. Bijna de helft (40%) van de respondenten is nog steeds van plan om zelf naar de winkel te gaan. Belgische consumenten die vooral in-store winkelen, gaan deze feestdagen voornamelijk naar winkelcentra (45%). Grootwarenhuizen (42%) en internationale ketens (31%) zijn ook bijzonder populair voor kerstinkopen. De reden? Zo kunnen ze zowel kerscadeaus winkelen als gewone boodschappen doen. Dé ideale manier om efficiënt hun to-dolijst te streamlinen.
Budget
Als we naar het budget kijken, dan is de helft (49%) van de Belgen van plan om evenveel uit te geven als vorig jaar. Een op de vijf (18%) is deze feestdagen van plan om meer uit te geven aan cadeaus. Gen Z (34%) en Millennials (23%) nemen het voortouw en betalen allicht al wat meer. Meer dan een op de drie (34%) van alle shoppers verwacht tussen € 251 en € 1000 uit te geven aan kerstcadeaus. Hoewel verwacht wordt dat we meer gaan uitgeven, betekent dit niet dat iedereen van plan is om zijn bankrekening te plunderen. 66% van de Belgen houdt zich bij de zoektocht naar het perfecte kerstgeschenk aan een vooraf bepaald budget.
Duurzaamheid
Het sleutelwoord bij kerstcadeaus dit jaar is duurzaamheid: de helft van Gen Z (52%) en de Millennials (50%) koopt vaker merken die verbonden zijn met een goed doel of die iets terugdoen voor de maatschappij. Dit gevoel geldt bij alle shoppers ook voor de verpakking: meer dan de helft verkiest namelijk een duurzame en milieuvriendelijke cadeauverpakking.
Invloed van sociale media
Niets heeft zoveel invloed op de Belgische consument als de sociale media bij kerstinkopen. De overgrote meerderheid van jonge consumenten (Gen Z 58%, Millennials 54%) verklaart een kerstcadeau te hebben gekocht nadat ze het op de sociale media hadden gezien. Ook het oudere publiek ontkomt niet aan de kracht van de sociale media: meer dan een op de drie (36%) van Gen X en een op de vijf (17%) van de babyboomers merkt de invloed van hun sociale media feed.
Het valt niet te ontkennen dat onze winkelgewoonten veranderen en zich steeds meer begeven in digitale sferen. Neem nu livestream shopping, een trend die deze kerstperiode in opmars is. Uit onderzoek van Klarna blijkt dat de helft van Gen Z (47%) en de Millennials (54%) belangstelling heeft voor livestreams waar merken producten promoten en connecten met hun publiek via een digitaal platform.
Instagram is het populairste platform bij Gen Z (63%). Facebook is dan weer de grootste bij millennials (69%), Gen X (74%) en baby boomers (80%). Maar hoewel de sociale media een belangrijke rol spelen bij de ontdekking van producten, verklaart een opmerkelijke 76% van de respondenten dat ze het product via een andere site hebben gekocht.