1.Maak een goede planning
Je verhuis valt of staat met een goede werkplanning. Die zal goed van pas komen op de verhuisdag. Vrienden en kennissen komen die dag helpen, maar jij moet alles coördineren. Dan is zo een planning heel handig om snel uit te leggen wat iedereen moet doen. Je verliest bovendien ook minder tijd. Dankzij een schema heb je ook beter zicht op welke meubelstukken eerst in de verhuiswagen moeten en welke er het laatst ingaan.
2.Pak kamer per kamer in
Begin niet alle spullen uit alle woonruimtes tegelijk in te pakken. Het zal voor jezelf minder chaotisch zijn als je je gerief per kamer opbergt. Belangrijk hierbij is dat je goed afweegt of je ingepakte spullen niet te zwaar zijn voor de dozen. Je wilt het niet meemaken dat verschillende dozen scheuren als je ze gaat opheffen op de verhuisdag. Ook is het handig als je de verschillende verhuisdozen labelt met een sticker. Daarop schrijf je wat er in de doos zit. Dit voorbereidende werk zal heel goed van pas komen op de verhuisdag.
3.Wikkel glazen en servies in papier
Om breekbaar (keuken)gerief in te pakken, gebruik je best papier of handdoeken om ze te beschermen tegen schokken. Je voorziet best aparte dozen voor deze spullen. Met een sticker schrijf je er ‘breekbaar’ zodat jij of je vrienden en kennissen weten dat ze hier voorzichtig moeten mee omgaan.
4.Maak op voorhand een aparte tas
Je bent net verhuisd en je slaapt voor de eerste keer in je nieuwe stulpje. Er is een probleem: al je gerief zit nog verpakt in dozen. Dat kan je voorkomen door op voorhand een tas te maken met de basis benodigdheden voor de eerste dagen, zoals medicijnen, een schaar, vuilzakken, tandenborstel en opladers.
5.Fotografeer je bedrading
Als je verhuist, moet je al de draden van je elektronische toestellen loskoppelen. Je neemt hier best op voorhand een foto van zodat je die toestellen gemakkelijk opnieuw kan installeren in je nieuwe huis.