De verwachtingen voor de komende solden zijn bij de modehandelaars gematigd positief. Gemiddeld wordt de soldenverkoop 2,4 procent lager geschat in vergelijking met de winterkoopjes vorig jaar. Dat blijkt uit een rondvraag in opdracht van Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel, en UNIZO. Zowat 67 procent van de handelaars geef aan dat ze dezelfde soldenverkoop verwachten als in januari 2019, 28 procent denkt minder te zullen verkopen. Gemiddeld starten zelfstandige modedetaillisten met 30 procent korting.
Minder dan de helft van de modewinkeliers (43 procent) geeft aan dat ze dit winterseizoen minder verkocht hebben dan vorig jaar, terwijl 35 procent aangeeft evenveel verkocht te hebben. En 22 procent van de modehandelaars gaf aan beter verkocht te hebben.
Net zoals de vorige jaren speelt het warme najaarsweer de winterverkoop parten. Meer dan de helft van de modehandelaars geeft aan hiermee rekening gehouden te hebben door hun aankooppatroon bij te stellen. Zo starten ze de solden met minder stock.
"De voortdurende kortingacties het hele jaar door maken ook dat een bepaalde groep consumenten van korting naar korting holt, wat de omzet bij moderetailers doet dalen", zegt Isolde Delanghe van Mode Unie. "Gelukkig zien we ook dat een groeiende groep consumenten zich bewust wordt van het feit dat dergelijke negatieve prijsspiraal nefast is voor het diverse modelandschap. Zij zetten bewust in op Winkelhieren en vinden het kennen van een correcte prijs belangrijk."
Bron: Belga