De nieuwste cijfers zijn gebaseerd op een bevraging bij meer dan 2.300 Vlamingen. De eerste, belangrijkste vaststelling is dat de 'digibesitas' in Vlaanderen nog toeneemt. "Het gebruik van digitale diensten en hulpmiddelen boomt nog steeds en de afhankelijkheid ervan neemt ook nog altijd toe", zegt Lieven De Marez, de drijvende kracht achter de digimeter en professor bij MICT van de UGent.
Vooral de populariteit van Netflix, WhatsApp, YouTube en Instagram groeide sterk. "Het is ook opmerkelijk dat steeds meer mensen gebruik maken van betalende diensten. De stijgende populariteit van Netflix is daar één voorbeeld van. Bovendien verklaarde 19% van onze respondenten te betalen voor online muziek via een streaming- of downloaddienst", legt De Marez uit.
I can't live if living is without you
Samen met het stijgend gebruik van digitale toepassingen neemt ook de afhankelijkheid ervan toe, stellen de onderzoekers vast. Steeds meer mensen vinden dat ze te veel tijd besteden aan sociale media. In vergelijking met 2016 steeg dat aantal naar 34%, met uitschieters bij de tieners (52%), twintigers (56%) en dertigers (42%).
Volgens De Marez hebben vooral de mensen tussen 25 en 35 jaar last van tijdrovende gewoontes. "Zij hebben de leeftijd bereikt waarbij ze wel geld hebben maar minder tijd. Zij gebruiken steeds minder de klassieke media, zoals kranten, radio en live tv. In de plaats daarvan komen Netflix, digitaal nieuws online en tv online. Het is een uitdaging voor de klassieke media om hen nog te bereiken."
Spontane regels
Het goede nieuws volgens het rapport is dat de meeste Vlamingen digibesitas blijken te herkennen. Zes op de tien Vlamingen leggen zichzelf spontaan regels op om dat gebruik onder controle te houden. "Veel mensen zijn zich ervan bewust dat er een probleem is, maar ze kunnen niet altijd de vinger op de wonde leggen", benadrukt De Marez. "Daarom reiken we de Vlamingen een extra tool aan waarmee ze hun persoonlijk mediagebruik op een objectieve, wetenschappelijke manier in kaart kunnen brengen."
De initiatiefnemers lanceren daarom de app "Mobile DNA". Die is vanaf 25 januari gratis beschikbaar voor Android-gebruikers. "Hij zal gedurende twee weken het mediagebruik van de geïnteresseerden monitoren en die gegevens daarna weergeven in een persoonlijk DNA-profiel. Met die informatie kan elke gebruiker daarna zelf aan de slag", aldus De Marez.