Dat bedrag is nog altijd een smak minder dan wat Amerikanen uitgeven aan Kerstmis, Chanoeka, Thanksgiving of Eid al-Fitr, maar het neemt wel ieder jaar toe. In 2022 gaven Amerikanen het recordbedrag van 10,6 miljard dollar uit aan Halloween. Dit jaar komt daar nog eens 1,6 miljard bij. Volgens de NRF spendeert de Amerikaan gemiddeld 108 dollar aan kostuums, decoratie en feestspullen. Alleen al aan decoratie zullen ze naar verwachting 3,9 miljard dollar uitgeven. Zo raakte een skelet, genaamd ‘Skelly’, van 3,7 meter al drie keer uitverkocht bij Home Depot. Het prijskaartje? 300 dollar.
Waarom spenderen ze zo veel?
Hoe verklaren experts die som? Enerzijds is Halloween voor veel Amerikanen niet alleen één avondje trick-or-treaten. Zij vieren een hele maand lang ‘spooky season’. En daar pikken winkels gretig op in. Tel daarbij alle influencers die Halloweencontent maken in de vorm van DIY’s en kostuumideeën en je hebt een systeem dat zichzelf netjes in stand houdt. Bovendien houden mensen van rituelen, schrijft BBC. «Rituelen geven betekenis aan het leven van mensen», zegt Stacy Wood, een marketing professor aan de North Carolina State University, aan BBC. En daarbij horen ook «artefacten», zoals kostuums, snoep en pompoenen. «Al die spullen maken integraal deel uit van het feestritueel, en mensen kopen ze graag.» De prijs is daarbij weinig van tel: «Cosumenten blijven winkelen, ook in slechte economische tijden.»
Alles wat je echt wilt weten vind je op Metrotime.be