Met de marketingstunt - want dat is de mammoetbal uiteindelijk - wil Vow de aandacht vestigen op de mogelijkheden van labgekweekt vlees. Vlees waar met andere woorden geen kweek of slachting aan te pas komt en die in de toekomst dus weleens dé oplossing zou kunnen vormen om het klimaatprobleem en het daarmee gepaard gaande voedselprobleem op te lossen.
Groter doel
De mammoetbal in kwestie werd ontwikkeld met behulp van 5.000 jaar oud mammoet-DNA en is voortaan te bewonderen in het Rijksmuseum Boerhaave in Nederland. Het is dus inderdaad niet de bedoeling om het balletje op te eten, want de wetenschappers weten niet welke gezondheidsrisico’s dit precies zou inhouden. Ze kozen echter voor mammoet-DNA omdat het reusachtige zoogdier volgens hen symbool staat voor de klimaatopwarming. «We moeten de manier waarop we voedsel creëren beginnen herdenken. Mijn grootste hoop voor het project is dat meer mensen in de wereld kennismaken met labgekweekt vlees», aldus de Chief Scientific Officer van Vow, James Ryall, in een interview met CNN.