We gaan even terug naar een tijd die jongeren onder de 20 zich niet kunnen herinneren maar die niet eens zo ver in het verleden ligt. In 2003 betaalde je voor een combiticket voor vier dagen Rock Werchter 108 euro. En dat was niet bepaald voor een minderwaardige affiche. Voor die som konden de festivalgangers genieten van onder meer Radiohead, Björk, Moby, Metallica, Queens of the Stone Age, Coldplay en R.E.M! Datzelfde jaar kostten drie dagen Pukkelpop nog geen 100 euro.
Tot 300 euro
Twintig jaar later liggen de kaarten helemaal anders. Wie dit jaar Rock Werchter wil bijwonen, mag 127 euro ophoesten voor een dagticket en 292 euro voor een combi-ticket van vier dagen. En Werchter is lang niet de enige dure vogel. Voor drie dagen Tomorrowland betaal je 295 euro (12,8% meer dan in 2022) en meer dan 500 euro als je er een plekje op de meest basic camping aan toevoegt. De hoge prijzen heeft de twee grootste festivals van het land er niet van weerhouden om al enkele maanden geleden volledig uit te verkopen. Zin om eind deze zomer naar Pukkelpop te trekken? Reken dan maar 260 euro voor een combiticket (vier dagen). Aan de andere kant van de taalgrens is het al even erg, want vier dagen Les Ardentes in Luik maken je 247 euro lichter.
Goedkopere festivals
Gelukkig telt ons landje niet alleen festivals voor elke muzieksmaak maar ook voor elke portemonnee. Dour, toch ook niet de minste, vraagt minder dan 200 euro (195 euro om precies te zijn) voor een combiticket van vijf dagen. Ook festivals als Suikerrock in Tienen (140 euro), Alcatraz Open Air in Kortrijk (199 euro), W-Festival in Oostende (199 euro) of Ronquières Festival in ’s Gravenbrakel (139 euro) leggen de prijs van hun combitickets een pak minder hoog. Dat geldt ook voor Couleur Café en Esperanzah!, met combitickets (drie dagen) voor respectievelijk 110 euro en 100 euro.
Waarom swingen de prijzen de pan uit?
Als festivaltickets de afgelopen jaren zo duur geworden zijn, dan komt dat niet alleen omdat de algemene levenskost gestegen is. Gemiddeld is de prijsstijging trouwens iets groter dan de nationale inflatie. De absolute koploper is ongetwijfeld Les Ardentes, die in één klap van 187 euro naar 247 euro is gegaan. De organisatoren halen verschillende redenen aan voor die enorme sprong. In 2020 en 2021 kon het festival niet plaatsvinden vanwege de pandemie, en dus kwam de ticketprijs in 2022 in werkelijkheid overeen met de prijs van 2019. Voeg daar een verhuizing bij naar een nieuwe locatie die dubbel zo groot is en de komst van internationale headliners als Travis Scott en Kendrick Lamar, en je begrijpt waarom die forse prijsstijging ergens wel gerechtvaardigd is.
Over het algemeen moesten festivalorganisatoren de afgelopen jaren afrekenen met hogere technische en productiekosten. Bovendien stelden ze vast dat de artiesten hun tarieven begonnen op te trekken, want door het instorten van de CD-markt zijn concerten voor hen tegenwoordig de belangrijkste bron van inkomsten. Bijkomende factoren zijn een tekort aan arbeidskrachten, de indexering van personeelssalarissen en stijgende transportkosten. Dat maakt alles samen een ‘perfecte storm’ die dit jaar resulteert in dure festivaltickets.
Alles is duurder geworden
«Alle organisatiekosten zijn gestegen», vat Benoît Malevé, organisator van het Inc’Rock Festival in Incourt (tussen Tienen en Louvain-la-Neuve) het samen in de krant ‘L’avenir’. «De loonindexering weegt op de prijs van securitymensen, het transport voor apparatuur kost meer, en omdat het aantal technici sinds corona sterk gedaald is, betaal je daar ook veel meer voor. De honoraria die je voor de artiesten moet betalen, liggen een pak hoger, zeker in het rapmilieu. Als organisator ben je dan ook verplicht om al die toegenomen kosten door te rekenen.» Om die reden besloot hij afgelopen mei te kiezen voor een meer bescheiden line-up, in plaats van zijn bezoekers meer te laten betalen.
«We dreigen duurder te worden dan opera», merkte Denis Gérardy van het festival Les Solidarités in Namen eerder dit jaar al in de krant ‘DH’. «Het risico bestaat dat rock, hiphop en pop luxeproducten zullen worden.» Uiteindelijk zal de hele festivalsector misschien moeten veranderen. Eén ding is zeker: de aanhoudende prijsstijgingen en de nieuwe concurrentie met de megaconcerten zullen veel festivalgangers dwingen om pijnlijke keuzes te maken.
Hoe kan je minder betalen (of toch proberen)?
Wil je naar een festival gaan maar heb je nog geen tickets? Dan hoef je niet noodzakelijk gaan postvatten aan de ingang van het festivalterrein met de boodschap ‘Need Tickets’ op een kartonnen bordje, in de hoop dat een festivalganger je een extra kaartje wil geven. Er zijn verschillende andere opties die je eerst kunt proberen. Surf om te beginnen naar metrotime.be/wedstrijd. Zoals elk jaar is Metro partner van verschillende festivals en geven we tickets weg aan onze lezers. Daarnaast is TicketSwap de afgelopen jaren uitgegroeid tot het favoriete platform waar festivalbezoekers in alle veiligheid tickets kunnen kopen en verkopen. Je hoeft je dus niet langer over te leveren aan de gratie van oplichters op 2dehands of Facebook Market.
Zelfs als de vraag groot is, kun je er nog koopjes vinden. Vorige donderdag, amper een paar uur voor de eerste gitaarakkoorden weerklonken op Graspop, waren er bezoekers die wegens ziekte op het laatste moment hun combiticket verkochten voor 250 euro in plaats van 300 euro. Als een festival niet uitverkocht is, kun je dan weer interessante koopjes doen door dezelfde dag nog op TicketSwap te surfen. De QR-code van je ticket is dan onmiddellijk beschikbaar op je smartphone. En nog een laatste tip: activeer je notificaties zodat je meteen op de hoogte wordt gebracht zodra een ticket dat je zoekt beschikbaar is.