De Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling (VDAB) heeft in juli 1.786 nieuwe vacatures voor het onderwijs ontvangen, een vijfde meer dan tijdens dezelfde maand vorig jaar.
In totaal staan er net geen 3.200 vacatures voor het kleuter-, lager- en secundair onderwijs open, een stijging met ruim een vijfde ten opzichte van een jaar geleden. Het gaat om 1.276 vacatures voor leerkracht secundair onderwijs, 96 voor leerkracht buitengewoon secundair onderwijs en 414 voor leerkracht kleuter- of lager onderwijs. De stijging doet zich vooral voor in het secundair onderwijs, met 37% meer openstaande vacatures dan in juli 2022.
Meeste vacatures in Antwerpen
«Antwerpen spant de kroon wat betreft de openstaande vacatures, gevolgd door Oost-Vlaanderen», legt VDAB uit aan VRT NWS. «Daar zijn er respectievelijk 872 en 786. In de andere provincies liggen die cijfers duidelijk lager. De vakken waar zich de meeste problemen stellen zijn vooral de technische vakken, wiskunde, Frans en Nederlands.»
Nieuwe generatie op komst?
Een op de tien leerlingen in het secundair onderwijs die deelnamen aan een bevraging van de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) wil later zelf leerkracht worden. Dat deelt de koepel mee. Er staat dus een nieuwe generatie jongeren klaar om de opstapelende vacatures in te vullen, zolang er met al dat enthousiasme ook iets wordt gedaan, klinkt het bij de VSK.
10 % van de bevraagde leerlingen zet leerkracht op nummer één als toekomstige job. Nog eens 25% overweegt het beroep als optie. In het technisch onderwijs ligt het enthousiasme opvallend hoog. Daar ziet 14% een loopbaan in het onderwijs wel zitten. De VSK bevroeg in totaal 11.090 leerlingen.
Voorzichtig positief
Voorzitter van de Scholierenkoepel Mauro Michielsen noemt de resultaten van het VSK-onderzoek «positief», maar blijft voorzichtig. «Het is één zaak om aan een carrière te dénken, wat écht telt is natuurlijk dat al dat enthousiasme voor het beroep van leraar ook kan leiden tot effectief meer leerkrachten voor de klas», zegt hij. «Onze cijfers tonen alvast een grote bereidheid bij de leerlingen van vandaag om daaraan bij te dragen. Hier kunnen overheid en de leerkrachtenopleidingen écht mee aan de slag!»
Wat doen we nu?
Maar om te wachten op de volgende generatie is het probleem natuurijk te dringend. Wat doet de overheid nu om het tekort aan te pakken?
De opvallendste maatregel die de regering neemt om het tekort aan te vullen is de introductie van de leraar-specialist. Dit laat ervaren leraren toe om zich te specialiseren in een specifiek onderdeel van het onderwijs, om zo pijnpunten in hun school aan te pakken. Dit zou het beroep aantrekkelijker maken door te zorgen voor extra mogelijkheden om door te groeien. Velen vinden immers dat het carrièrepad van een leerkracht te snel afvlakt. Door dit aan te pakken hoopt de regering meer status aan het lerarenambt te geven, en zo enthousiastelingen aan te trekken.
Ook wordt het mogelijk om een gastleraar, iemand zonder pedagogisch diploma, voor de klas te krijgen om diens vakkennis over te brengen. Anderzijds kunnen scholen nu contracten afsluiten met bedrijven. In dat geval stellen bedrijven werknemers met een pedagogisch diploma bijvoorbeeld in tijden van minder werk ter beschikking aan het onderwijs.
Of deze maatregelen voldoende zullen zijn om het nieuwe schooljaar te trotseren zullen we echter moeten afwachten. Metro wenst alle leerlingen, leerkrachten en ouders in elk geval een fijn schooljaar toe!
Alles wat je echt wilt weten vind je op Metrotime.be