Comic Sans – officieel Comic Sans MS – werd in 1994 uitgevonden door Vincent Connare (
De leesbaarheid zorgde ervoor dat Comic Sans een instant succes werd. Vooral in scholen werd het lettertype veelvuldig gebruikt, omdat kinderen het gemakkelijk konden lezen en daardoor beter informatie in zich konden opnemen. Maar na een paar jaar was het hek helemaal van de dam: Comic Sans werd te pas en te onpas gebruikt waardoor het lettertype ook tegenstanders kreeg. Tegenstanders ‘cringen’ onder andere bij het idee dat het informele lettertype in formele situaties wordt gebruikt, zoals in belangrijke documenten of op informatieborden. «Comic Sans, de crocs onder de lettertypes», wordt er al eens gezegd.
Comic Sans belandde al snel in het verdomhoekje, en werd vanaf 2013 gretig gebruikt voor de meme ‘Doge’. De meme bestaat uit een foto van Kabosu, een shiba inu, en een veelkleurige tekst in – je raadt het al – Comic Sans. Comic Sans was uitgegroeid tot een lettertype waarmee enkel nog de spot gedreven werd.
Cringe is koning
Maar kan Comic Sans anno 2023 eindelijk uit dat verdomhoekje klauteren? Als we TikTok mogen geloven wel. En daarvoor moeten we even uitzoomen en naar het grotere plaatje kijken: «Cool is dood, cringe is koning. Het tijdperk van de slechte smaak is begonnen. ‘Cringe zijn’ is namelijk aan het evolueren naar een begerenswaardige eigenschap», klinkt het op het TikTok-account dtstrends, dat visuele trends opvolgt en analyseert. In 2020 voelden we de cringe nog oprecht, in 2021 gingen we ironisch cringen, in 2022 was het tijdperk van de Post Ironische Cringe daar en nu is het tijd voor de Meta Ironische Cringe, wanneer je dus niet met zekerheid kan zeggen of iemand oprecht of ironisch cringy is. Acteur Nathan Fielder (
Naast de opkomst van ‘Meta Cringe’ zijn ook ‘Anti-design’ en slechte smaak aan een opmars bezig om tegenwind te bieden. Denk bijvoorbeeld aan de zogenaamde ‘photodumps’ op Instagram: foto