Toen Brad Pitt afgelopen zomer in Berlijn opdaagde in een donkerbruine cargorok voor de première van ‘Bullet Train’ maakte hij er niet eens een punt van. Gevraagd naar waarom hij een rok draagt, antwoordde de 58-jarige acteur fijntjes: «Het briesje!» Gelijk had hij: met temperaturen boven de 35 graden zorgde het kledingstuk gegarandeerd voor liters minder oncomfortabel zweet dan een stijf pak. En we moeten toegeven, Pitt zag er bijzonder stijlvol uit.
Die rodeloperlook bewees alvast één ding: de rok is niet langer uitsluitend voorbehouden voor queer artiesten. Voordien maakte de rok al decennialang deel uit van de garderobe van mannen in de LGBTQ+-gemeenschap, die er alle bijhorende bagger bovenop kregen. Genderfluïde wereldsterren doorbraken het status quo verder door zich als queer te outen in een sector die nog steeds gedomineerd wordt door cismannen. Zo doopte Pose-acteur Billy Porter de rok om tot zijn signature look en trad Lil Nas X deze zomer systematisch op met een knalroze minirokje. Maar dat een gevestigd acteur – die stilaan tot de oude garde begint te horen – zonder poespas een rok draagt, toont dat hun harde werk loonde. Het luidt een periode in waarin een mannenrok opnieuw zijn weg baant richting de norm.
Comeback
Opnieuw, ja. Westerse mannen namen slechts een dikke 300 jaar geleden afscheid van de rok. Romeinen droegen toga’s, Schotten kilts en Grieken kropen nog ver voorbij de middeleeuwen in fustenella’s. Pas in de 18de eeuw, tijdens de Industriële Revolutie en Franse Revolutie, doet zich een modieuze revolutie voor met de komst van de broek. Enerzijds dankzij technologische ontwikkelingen die het ontstaan van de broek mogelijk maakten, anderzijds omdat een lang, los, stuk stof niet bijzonder praktisch was in een omgeving met stoommachines en weefgetouwen. In andere delen van de wereld is de rok zelfs nooit verdwenen, zoals de sarong in Zuid-Oost-Azië of de longhi voor hindoemannen in India.
Markt is er klaar voor
De modewereld heeft de rode loper ook in de gaten gehouden. Zij zien hun kans om het doffe tuxedo in te ruilen voor broeken met franjes, blouses met strikken en vooral rokken in al hun vormen. En die high-end-tendens sijpelt stilaan door naar meer betaalbare, snelle modemerken. Wie vandaag de populaire online retailer ASOS bezoekt, vindt er rokken voor het mannelijke lijf. Ook SSENSE en Mr Porter bieden een beperkte collectie aan. Want net zoals sommige vrouwelijke vormen beter matchen met een A-lijnrok dan met een kokerrok, moeten ook mannen kunnen kiezen voor het model rok dat bij hun specifieke vormen past. Bij de vrouwencollectie shoppen, volstaat tenslotte niet altijd: «Als ik een rok koop in de grootste vrouwenmaten, vallen ze soms maar nipt over mijn knieën», getuigde Vogue-journalist Christian Allaire recent nog. Die vraag naar rokken die aangepast zijn op meer diverse vormen bereikt ook steeds meer de hoofdkwartieren van modeontwerpers. Dries Van Noten verwerkt bijvoorbeeld al enkele jaren steevast enkele mannenmodellen in zijn collecties.
Work done?
Intussen is, in artistieke kringen althans, de drempel alvast verlaagd voor mannen om zich uit te dossen in een maxi, mini of midirok. Wie in safe spaces uitgaat, kijkt al een tijdlang niet meer op van mannen die plezier vinden in mode en in het stylen van het stuk in een look waarvan TikTokkers zouden zeggen: slay.
Maar dat is net het punt: terwijl een deel van Gen Z de genderfluïde mode omarmt, ontstaat er een tegenbeweging van Jordan Peterson- en Andrew Tate-aanhangers die de contouren van het manzijn liefst zo nauw mogelijk houden. Stigma’s blijven bestaan en wie met gendernormen speelt, kan weerwoord – of erger, vormen van geweld – ervaren. Bewijs daarvan is de controverse die ontstond rond de outfits van de Britse non-binaire zanger Sam Smiths in de video voor ‘I’m Not Here to Make Friends’. Een week later reeg die evenwel een Grammy binnen voor ‘Unholy’, samen met Kim Petras – de allereerste trans artiest die een Grammy voor Beste Pop Duo/Group won. Een overwinning voor de queergemeenschap én genderfluïditeit, maar helaas niet de laatste strijd.