De ‘Baggu’-zak bestaat al sinds 2007. In The New York Times legt Emily Sugihara, de 40-jarige oprichter van het merk, dat de zak uitkwam in een tijd waarin mensen zich bewust begonnen te worden van hun ecologische voetafdruk. Na een publicatie in Teen Vogue ging de zak viraal, dankzij zijn kleine prijskaartje en milieubewuste insteek. Intussen breidde hun gamma uit, maar het duurde tot nu tot het merk opnieuw viraal ging.
Maar tegenwoordig leeft de totebag opnieuw op, dankzij TikTok. Op korte tijd vergaarde de zak al meer dan 130 miljoen views op het platform, waar het een totaal nieuwe generatie milieubewuste shoppers bereikt. Sommigen onder hen noemen zich ‘Baggu girlies’: meisjes die helemaal verliefd zijn op hun vrolijke ‘Baggu’-tas, en het overal mee naartoe nemen.
Waarom is de tas zo populair?
Het ecologische aspect van de Baggu speelt zeker mee in het succes. Maar er is meer. Sinds de welbekende Uniqlo-fannypack zijn Gen Z’ers op zoek naar tassen waar er absurd veel in past. Zo ook de ‘Baggu’: met ‘wat zit er in mijn baggu’-video’s onthullen ze wat er zoal in hun tas past. Denk aan ontsmettingsmiddel, een zonnebril, andere baggu-totebags, een tablet, een portefeuille, make-up, parfum, lenzen, sleutels, een koptelefoon... De Baggu-handtas ziet er dan misschien niet groot uit, er past een heel leger aan accessoires in. Ze zijn met andere woorden extreem praktisch.
En dan is er nog de prijs. Een herbruikbare zak heb je al vanaf 14 dollar, wat de tas extra toegankelijk maakt. De grote handtassen zijn verkrijgbaar vanaf 55 dollar – een stuk duurder dan het Uniqlo-tasje, maar met veel meer vrolijke prints en een nog groter volume.