Jazeker, je kan op Twitch een vast inkomen opstrijken. Het bekendste streamingplatform biedt zijn ‘creators’ de mogelijkheid om een klein salaris te verdienen. Met als sleutelwoord ‘reclame’.
Het idee is eenvoudig: jij moet een specifiek aantal uren livestreamen en verspreidt op die manier advertenties. In ruil krijg je een vaste vergoeding. Voor 40 uur streamen per maand kan een creator 100 dollar verdienen voor twee minuten reclame per uur. Dat bedrag loopt op tot 300 dollar voor drie minuten en tot 500 dollar voor vier minuten reclame per uur.
Partners invoegen
Daarnaast kunnen streamers ook geld verdienen door het ‘Amazon Associates’-programma te integreren. Als je specifieke producten op je Twitch-kanaal van een rechtstreekse link naar Amazon voorziet, krijg je als influencer een commissie als je kijkers die producten aankopen via de link.
Pas op, om van die inkomsten te genieten, moet je wel beantwoorden aan vier criteria: je moet in de voorbije 30 dagen in totaal minstens 500 minuten gestreamd hebben, minstens 7 unieke streamingdagen gehad hebben en gemiddeld minstens 3 gelijktijdige kijkers aangetrokken hebben. Je moet ook minstens 50 followers hebben.
Die voorwaarden laten je toe om deel te nemen aan het partnerprogramma van Twitch en dus de inkomsten te ontvangen die gekoppeld zijn aan je activiteit op het platform.
Wat is een ‘Cheer’?
Los van de opbrengsten via reclame en partnerships met Amazon kunnen de creators via de functie ‘Cheers’ ook rechtstreeks inkomsten genereren van hun abonnees. Een ‘Cheer’ is gewoon een geanimeerde emoji die tijdens een stream naar de chat wordt gestuurd. Hij maakt daarbij gebruik van de virtuele munt ‘Bits’. 100 Bits zijn 1,40 dollar waard. Om 25.000 Bits te bezitten, moeten de gebruikers dus 308 dollar betalen.
Twitch en ChatGPT: een geslaagd huwelijk?
Recent verscheen de allereerste AI-gegenereerde sitcom op Twitch: ‘Nothing, Forever’. Het was een parodie op de populaire ‘Seinfeld’-sitcom, met dat verschil dat het script volledig geschreven werd door OpenAI GPT-3 en de serie gespeeld werd door glitchy pixelfiguren. Dankzij die artificiële intelligentie kon de show 24 uur aan een stuk, zeven dagen op zeven, spelen op Twitch voor een publiek van telkens minstens 15.000 fans. De serie kende evenwel een kort bestaan. Na slechts twee weken online te zijn, maakte Larry Feinberg - het AI-equivalent van Jerry Seinfeld - plots transfobische grappen, waardoor de serie meteen van Twitch gehaald werd voor het schenden van hun richtlijnen. De makers verontschuldigden zich voor het euvel en zeggen nu te werken aan betere contentmoderatie. Even leek het dus alsof ‘Nothing, Forever’ een nieuw tijdperk zou kunnen inluiden op Twitch dankzij GPT-3. Dit voorval bewijst evenwel dat het toch niet zo evident is om creatieve processen te vervangen door een robot. Om als businessmodel te slagen, moet er dus nog wat werk verzet worden