De werken zouden normaal woensdagochtend al gestart zijn, maar dat werd dus uitgesteld. Vanaf 22 uur wordt op de Binnenring de signalisatie geplaatst om de rijstroken te versmallen. De snelheidslimiet daalt dan tot 50 km/u. Op de Buitenring blijft alles voorlopig bij het oude.
Slijtage
De grootschalige werken zullen acht jaar in beslag nemen. Het Viaduct van Vilvoorde, dat gebouwd werd in de jaren zeventig, is in slechte staat en is dringend aan renovatie toe. Vandaag rijden er dagelijks zowat 150.000 voertuigen over de brug, die 22 rijen pijlers heeft en 1,7 kilometer lang is. Dat zorgt voor heel wat slijtage, meer dan de ingenieurs vijftig jaar geleden konden voorspellen, zegt de Werkvennootschap, het agentschap dat instaat voor de renovatie.
De renovatie is een groot en complex werk. Het viaduct bestaat uit twee bruggen van elk 1,7 kilometer, het gaat dus over 3,4 kilometer snelweg. Voor de werken worden het asfalt, de stalen draagconstructie waar de betonplaat op rust, de asbesthoudende verf op de stalen draagconstructie, de vangrails en de verlichting vernieuwd. Er komt ook een nieuwe betonplaat onder het asfalt.
De bedoeling is dat het verkeer zo veel als mogelijk over het viaduct blijft rijden. Het bouwwerk is immers een zeer belangrijke verkeersader voor zowel nationaal als internationaal verkeer. Daarom is beslist om de werken in verschillende fasen aan te pakken. Tijdens elke fase wordt een ander deel van het viaduct werfzone en dus afgesloten voor alle verkeer. Het verkeer kan intussen op het andere deel op versmalde rijstroken blijven rijden, waar de snelheid verlaagd wordt tot 50 km/u.
Vier fases
De eerste fase van de werken loopt van augustus van dit jaar tot eind 2025. Daarbij zal er hinder zijn op de binnenring en is er impact voor het verkeer richting Zaventem. Verkeer op de buitenring richting Gent ondervindt dan nog geen hinder.
Tijdens fase twee, van voorjaar 2026 tot voorjaar 2027, verschuift de werfzone naar de buitenring. Vanaf dat moment zijn er versmalde rijstroken op de binnenring, richting Zaventem, en ook op de buitenring, richting Gent.
Tijdens fase drie en vier, van voorjaar 2027 tot eind 2030, zullen er afwisselend richting Gent of richting Zaventem twee in plaats van drie versmalde rijstroken beschikbaar zijn. Verkeerssimulaties voorspellen de grootste hinder tijdens deze periode.
Op termijn kan er op de brug dankzij de renovatie een vierde rijstrook in elke richting worden geopend. Die zou op de huidige pechstrook komen, waardoor de vernieuwde brug zijn huidige breedte behoudt.
De kostprijs van het project wordt geraamd op 435 miljoen euro exclusief BTW. In 2019, toen er een eerste onderzoek werd gedaan, werd het project nog geschat op 100 miljoen euro.