Het biometrische inchecksysteem, SmartCheck genaamd, is beschikbaar voor ‘business premier’-reizigers en reizigers met een ‘Carte Blanche’. Zij moeten vooraf hun identiteitspapieren, ticket en gezicht registreren in een app, waarna in het station een scan van hun gezicht volstaat. «Hierdoor kan men tijd besparen en wachtrijen vermijden bij de ticket- en uitreiscontrole aan de Britse grens in het station», stelt Eurostar. De reizigers moeten wel nog door de bagagecontrole en de Franse paspoortcontrole in het Londense station.
Makkelijk en snel inchecken
Eurostar is naar eigen zeggen de eerste spoorwegmaatschappij die biometrische gezichtsherkenning toepast. «Zorgen dat onze passagiers makkelijk en snel kunnen inchecken is een cruciaal onderdeel van de Eurostar-reiservaring», zegt CEO Gwendoline Cazenave. «We blijven steeds zoeken naar oplossingen om de capaciteit in onze stations te verhogen en de passagiersstromen te verbeteren.»
Een woordvoerster van Eurostar laat weten dat een verdere uitrol van de gezichtsherkenning, naar andere stations, «momenteel niet op de agenda staat».