Voor het nieuwe meldpunt bundelden het Vlaams Mensenrechteninstituut (VMRI) en het Vlaams agentschap Justitie en Handhaving de krachten. «Bij het VMRI kon je al terecht met meldingen over intimidatie, seksuele intimidatie en schendingen van mensenrechten», zegt minister Somers in het persbericht. «Dankzij de samenwerking tussen het Vlaams mensenrechteninstituut en agentschap Justitie en Handhaving komt er nu één extern meldpunt waar iedereen terecht kan met klachten rond intimidatie, discriminatie, geweld of pesterijen. Het gaat niet over de zoveelste extra structuur, maar een samenwerking waarmee we de krachten bundelen.»
Van begeleiding tot juridisch advies
Bij het nieuwe meldpunt kunnen burgers terecht met meer vormen van grensoverschrijdend gedrag, maar dankzij de samenwerking met het agentschap Justitie en Handhaving is ook het aanbod aan de melders uitgebreid, bovenop het al bestaande bemiddelingstraject en de werking van de geschillenkamer bij het VMRI. Zo kunnen ze er terecht voor erkenningsgesprekken, herstelgesprekken, kortdurende therapeutische trajecten, juridisch advies en ondersteuning, begeleiding en opvolging bij de procedures binnen de eigen sector.
«Op die manier willen we maximaal tegemoet komen aan de noden die leven op het terrein bij de organisaties én de slachtoffers», zegt minister Demir. «Ik vond het erg belangrijk om niet zomaar het zoveelste meldpunt op te richten, maar om echt te luisteren naar de noden van slachtoffers in de verschillende sectoren en aanvullend te werken op alles wat er al bestaat. Zo blijkt dat slachtoffers naast de concrete aanpak van hun dossier, een meer psychologische ondersteuning missen waarin ook wordt erkend dat wat ze hebben meegemaakt niet ok is. Ook een echte meer langdurige opvolging van hun dossier ontbreekt.»
Traject in samenspraak met slachtoffer
Na een aanmelding gaan de dossierbehandelaars van het Vlaams meldpunt in gesprek met de melder om te kijken waar de melder nood aan heeft om zo op maat een traject op te starten. De lijnen met de interne meldpunten van de verschillende sectoren worden daarbij kort gehouden, om ook echt samen te werken. Zo kan het Vlaams meldpunt bij een melding ook advies geven over de aanpak van het dossier bij het interne meldpunt, bijvoorbeeld adviseren om tuchtmaatregelen te nemen. Daarnaast zal het Vlaams meldpunt over alle meldingen heen ook adviezen verlenen aan specifieke organisaties en sectoren om hun beleid in het geheel aan te passen.
Concreet kunnen burgers terecht op website www.grensoverschrijdendgedrag.vlaanderen en telefoonnummer 0800 13184. Op de website is er bovendien een chatfunctie.
Alles wat je echt wilt weten vind je op Metrotime.be