Het louche karakter van vroeger is verdwenen: seksshops zijn professioneler geworden. Tegenwoordig wordt er veel aandacht besteed aan het onthaal, het adviseren van klanten en aan de presentatie van producten. Met resultaat. 49% van de Belgen is wel eens in een seksshop geweest, zo blijkt uit een enquête van iVOX in opdracht van Babylon Loveshop.
Online blijft populairder
Dat percentage zou wel eens snel stijgen: 13% zou graag de stap willen zetten. Wat houdt hen dan tegen? De drie meest genoemde redenen zijn «Ik zie het nut of de noodzaak er niet van in» (41%), «Ik zou me er ongemakkelijk bij voelen» (28%) en «Er is geen seksshop bij mij in de buurt» (26%). 22% van de ondervraagden zegt dat ze de producten online kunnen kopen en daarom niet naar een winkel hoeven te gaan. Deze oplossing biedt het voordeel van de discretie: 17% van de ondervraagden zou het gênant vinden om gezien te worden als ze een seksshop binnengaan.
Op de vraag waar ze hun seksspeeltjes kopen, antwoordt 46% van de Belgen «online». Fysieke winkels komen op de tweede plaats (31%, gevolgd door thuisverkoop (11%) en erotische salons (8%). En ook geschenken zijn goed voor maar liefst 15%.
Advies boven gêne
«Onze online shop blijft razend populair, maar de gêne die sommige mensen er vroeger van weerhield om fysiek een seksshop binnen te stappen, lijkt af te nemen" klinkt het bij Babylon Loveshop. «Als je door de deur van een van onze winkels loopt, weet je dat je een kwaliteitsassortiment zult aantreffen en er professioneel advies kunt krijgen. Onze medewerkers zijn opgeleid om elk type vraag eenvoudig te beantwoorden. Sommigen komen voor hun eerste seksspeeltje. Anderen om meer te weten te komen over bdsm-praktijken.»
Alles wat je echt wilt weten vind je op Metrotime.be