Belgen ruilen restaurantbezoek voor frituur sinds lockdown

Belgen ruilen restaurantbezoek voor frituur sinds lockdown

Comeos heeft onze voedseluitgaven van voor en na de coronapandemie vergeleken. Het aantal restaurantbezoeken daalde met 10,8 procent ten opzichte van 2019, terwijl een snelle hap 7 procent vaker voorkwam.

Een koffie voor onderweg of een broodje voor de lunch kon er nog minder vaak vanaf. Het aantal transacties in een ’to go’-zaak daalde met 28 procent. Dat was dan ook ruim 60 procent duurder, van 7,32 euro per bestelling naar 11,71 euro. Belgen stappen nu sneller een supermarkt binnen voor een dagelijkse aankoop. Een meeneemkoffie lijkt te duur en ligt niet meer voor de hand nu we vaker thuiswerken.

Leveringen via platformen als Deliveroo, maar ook ingrediëntendozen van onder andere Hello Fresh kregen tijdens de lockdowns net een boost. Het budget daarvoor ligt vandaag zo’n 10 euro hoger dan vier jaar geleden. Intussen is het aantal gebruikers van zulke platformen weer gezakt naar dat van 2019, gelijk aan 17,5 procent van de consumenten. Toch verwacht Comeos volgend jaar een stijging naar 19,5 procent gebruikers, al zullen zij waarschijnlijk minder frequent een bestelling plaatsen dan nu.

Alles wat je echt wilt weten vind je op  Metrotime.be