Met virtual reality zet de visuele beleving dit jaar een grote technologische stap voorwaarts, maar zonder geloofwaardige, kwalitatieve audio valt de ervaring in het niets. Onder andere daarom werkt Samsung aan de toekomst van geluid in het Audio Lab in Californië. De Koreaanse techgigant combineert er zijn technische expertise met de knowhow van de Amerikaanse filmstudio's en platenmaatschappijen, in het kloppend hart van de filmindustrie: Hollywood. Dankzij Samsung Discover kunnen we een kijkje achter de schermen geven.
360° audio: een lichtend voorbeeld
Een van de nieuwste wapenfeiten van het Samsung Audio Lab is de Wireless Audio-360 Speaker. Deze eivormige speaker maakt via wifi eenvoudig verbinding met al je apparaten en vult een hele ruimte met geluid van topkwaliteit, waar dan ook. In plaats van het geluid enkel vooruit te stuwen, wordt het ook omhoog geblazen.
Allan Devantier, de directeur van het prestigieuze lab vergelijkt de speaker met een lamp. In plaats van een zaklamp (of de traditionele speaker) wilden we en gloeilamp maken, die een hele kamer kan verlichten. Of in dit geval geluid laten weerklinken door een hele kamer.
Nog een voordeel van het lab zijn de krachtige computersimulaties. Zo is de Samsung Wireless Audio-360 Speaker niet voorafgegaan door eindeloos veel prototypes. Dat maakt de ontwikkeling een pak sneller, zonder in te boeten op kwaliteit.
Echoloze testen
Vreemd genoeg wordt de Audio-360 Speaker getest in een kamer waar al het geluid geabsorbeerd wordt, net zodat de experts het geluid van de luidspreker kunnen optimaliseren. Het Audio Lab beschikt over twee zulke kamers, waarin elk product vergeleken wordt naast de meest high-end speakers, die vaak een waarde van minstens 10.000 euro hebben.
Dankzij de vijftien microfoons op meer dan zeventig plekken in de kamer kunnen er op nauwelijks tien minuten tijd driehonderd metingen gedaan worden. Ook de kwaliteit van bestaande apparaten wordt regelmatig gecontroleerd en indien mogelijk nog verbeterd met een software-update.
Je hebt uitstekende metingen nodig om een goed product te kunnen ontwikkelen. Je gaat ook geen vliegtuig maken met een mooie designvleugel, zonder dat die keuze ergens op gebaseerd is, aldus Devantier in een interview.
Niet enkel voor speakers
De echoloze kamer dient niet enkel voor audio-apparaten, ook televisietoestellen ontsnappen er niet aan. Zij vormen immers de basis van een meer uitgebreid geluidsysteem. Daarom heeft Samsung ook een echoloze kamer waarin geluid ook in een omtrek van 180° graden kan gemeten worden. Het testobject kan zo tegen een muur gezet worden. Erg nuttig, aangezien de meeste tv's niet in het midden van een kamer staan.
Blind luisteren
Naast technische metingen, wordt er ook blind geluisterd' naar de apparaten. Bij deze experimenten luisteren deelnemers naar meerdere speakers van diverse merken, zonder ze te zien. Zo kunnen ze optimaal oordelen welke zij als beste ervaren. Hierbij gaat het puur om de beleving, niet om bijvoorbeeld het design.
Devantier geeft wel toe dat de resultaten niet altijd positief zijn, al vraagt het hoofdkwartier van Samsung dan steeds Hoe kunnen we het beter doen?.
Met de vijftig experts die in het lab werken, moet dat uiteindelijk wel lukken. Naast een liefde voor geluid en muziek, hebben ze samen meer dan 200 jaar ervaring met audio engineering en een indrukwekkende resem diploma's. Momenteel ligt de focus op zo goed mogelijk geluid voor iedereen. Misschien dat er in de toekomst tijd is voor high-end apparatuur, maar de huidige missie is producten die voor iedereen bereikbaar zijn. Iedereen houdt toch van muziek met een goede geluidskwaliteit?
Tinseltown
De locatie van het Audio Lab lijkt opmerkelijk, maar is eigenlijk erg logisch. Allan Devantier mocht zich eender waar ter wereld vestigen en koos bewust voor Los Angeles in plaats van het hightechwalhalla van Silicon Valley.
Als je serieus genomen wilt worden in de audio business, moet je in Hollywood zijn. Er zijn niet veel plekken waar je het vak van audio engineer kan leren. Het is dus belangrijk jezelf te omringen met mensen die verstand van zaken hebben, om je te laten mentoren of om mensen uit de industrie te ontmoeten, besluit Devantier.