Anderhalve maand geleden liep de Zweedse klimaatactiviste Greta Thunberg mee in een klimaatmars in Brussel. Ze reisde van haar thuisbasis Norrköpping naar Brussel met de trein, een rit van zo'n 18 uur.
Met het vliegtuig zou ze daar slechts twee uur over gedaan hebben, maar dat deed ze uit principe niet. Ik ben ermee gestopt om het vliegtuig te nemen omdat het niet strookt met mijn overtuiging. Ik vind het hypocriet om over de klimaatproblemen te praten en je tegelijkertijd met een privévliegtuig te verplaatsen, vertelde ze eerder.
Opvallend minder vliegtickets verkocht
Haar denkwijze heeft heel wat Zweden geïnspireerd, want het vliegtuig wordt steeds minder populair in het Scandinavische land. Onder de noemer flygskam' letterlijk: vliegschaamte weigeren meer en meer Zweden om het vliegtuig te nemen en opteren ze voor alternatieve, milieuvriendelijke vervoersmiddelen, zoals de trein.
Het afgelopen jaar werden er opvallend minder vliegtickets gekocht in Zweden. En volgens de Zweedse spoorwegmaatschappij is het zakelijk treinverkeer gestegen met 5% en werden er 11% meer passagiers geteld op nachttreinen.
Eerste CO2-neutrale land ter wereld
Enkele dagen geleden werd in Stockholm het eerste vakantiesalon voor treinen georganiseerd. De bezoekers zijn helemaal mee met het klimaatverhaal. Wij zijn bezorgd over het klimaat en willen ons steentje bijdragen. Met Pasen gaan we met de trein naar Turijn. Dat is 37 uur rijden, voor een enkele reis. We hebben niet eens naar mogelijke vluchten gekeken, zei een bezoeker aan France Inter die zich voorgenomen heeft om in 2019 geen één keer te vliegen.
Ook de Zweedse regering neemt maatregelen om de klimaatproblemen tegen te gaan. Tegen 2045 wil Zweden het eerste CO2-neutrale land ter wereld zijn. Hiervoor heeft het land een belasting op vliegtickets ingevoerd en investeert het in spoorwegen.