Zo sprak Bloomberg met Marc Hauser van Erfolgswelle. Het Zwitserse agentschap specialiseerde zich eerst op namen voor bedrijven, maar biedt tegenwoordig een gelijkaardige dienst aan voor kinderen. Voor 25.500 euro werpt het agentschap zich twee tot drie weken op de kwestie, totdat ze met de perfecte naam op de proppen komen. De babynamen worden niet enkel statisch bekeken, ook het gevoel en zelfs handelsmerken spelen een rol.
"Als de naam net iets te hard op een merknaam lijkt, zal die het niet halen", verduidelijkt Hauser aan Bloomberg. Daarnaast analyseren geschiedkundigen de naam doorheen de geschiedenis, om er zeker van te zijn dat die geen bezwaarlijk verleden heeft.
Andere bedrijven, zoals My Name for Life in New York, gooien het over een heel andere boeg. Zo vertelt Sherri Suzanne aan Bloomberg dat kwaliteiten zoals de moraliteit of de garantie op succes zeer cultuurgebonden zijn. Daarom werkt ze vaak samen met culturele experten, zodat ze zeker is dat de voornaam past bij de afkomst van de familie.
Het culturele aspect blijkt erg belangrijk. Zo halen zowel Hauser als Suzanne aan dat ouders hen niet enkel inhuren als ze niet kunnen overeenkomen, maar ook wanneer ze bijvoorbeeld een kind een Amerikaanse naam willen geven, die familieleden in het thuisland ook gemakkelijk kunnen uitspreken.
"Als je iemand consulteert die weet waar hij of zij mee bezig is, dan is elke cent het waard. Geloof me, je wilt je kind geen onaantrekkelijke, 'unieke' naam geven, om hen vervolgens heel hun leven lang te laten afzien van de gevolgen", besluit Mehrabian.
Foto: AFP / J. Gutierrez