De studenten van de Brigham Young University in de Amerikaanse staat Utah interviewden fervente selfiemakers en kwamen tot een opmerkelijke conclusie. Zo zijn die mensen op te delen in drie groepen: communicatoren, autobiografen en zelf-promotoren.
Discussie in gang zetten
Communicatoren vinden het vooral belangrijk om met hun vrienden via de sociale media in contact te staan. Daarnaast zetten ze graag een discussie in gang. Een mooi voorbeeld van een communicator is de Amerikaanse actrice Anne Hathaway. Zij postte op de dag van de presidentsverkiezingen een selfie op Instragam met een I voted'-sticker op. Zo wilde ze haar landgenoten aanmoedigen om ook te gaan stemmen.
https://www.instagram.com/p/BMjbg9rDerl/?taken-by=annehathaway
Geen likes verzamelen
Autobiografen vinden het dan weer belangrijk om sleutelmomenten in hun leven te documenteren. Ze posten hun selfie niet om zo veel mogelijk likes te verzamelen, maar doen het vooral voor zichzelf. Zoals de Amerikaanse astronaut Scott Kelley, die zijn verblijf in de ruimte aan de hand van selfies bijhield.
https://www.instagram.com/p/BMRzRvBDPeu/?taken-by=stationcdrkelly
Delen met de hele wereld
Ten slotte zijn er de zelf-promotoren. Zij delen hun doen en laten het liefst met de hele wereld en doen het dan ook voor de likes. Bedoeling is om er zelf zo goed mogelijk uit te komen. Celebrity's als Kim Kardashian, Katy Perry en Taylor Swift zijn de klassieke voorbeelden van zelf-promoteren.
https://www.instagram.com/p/BEkFy4jOSzG/?taken-by=kimkardashian
Die laatste groep zijn wel vrij narcistisch, maar volgens de studenten behoort de meerderheid van de selfiemakers bij de eerste twee groepen.